
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Faktura
Hej!
Jag har glömt att betala en faktura, och sen kommer en faktura med ränta, inkassokosntad, påminnelsekostnad.
Hur bokför jag dessa faktura?
Mvh

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej @Fd medlem !
Mitt förslag är att du bokför:
Totalbeloppet 1105,54 :-, det vill säga ursprungsbeloppet samt de extra kostnaderna, på konto 2440 - Leverantörsskulder.
Inkassoavgiften som du debiteras bokför du på ett konto för Övriga externa kostnader, till exempel 6990.
Räntekostnaden kan du använda ett konto i klassen 84xx, till exempel 8420 - Räntekostnader för kortfristiga skulder. Du kan välja om du vill specificera räntekostnaden eller bokföra på ett gruppkonto (8400).
Vilket kostnadskonto du sedan väljer beror på vad det är för typ av inköp, tex ett konto i klassen 40xx.
Hoppas att detta ska hjälpa dig! 🙂
Mvh Amanda
