Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-04-25
11:46
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-04-25
11:46
Fakturering och bokföring av lokalhyra
Hej,
Mitt företag hyr en lokal och nu har jag två kollegor som hyr in sig i samma lokal tillsammans med mitt företag. Hur rekommenderar ni att jag:
1. fakturerar detta? Ska jag fakturera inkl moms eller utan. Båda hyresgästerna bedriver momspliktig verksamhet.
2. Hur bokför jag hyran för att det inte ska se ut som att mitt företag har gjort större vinst. Jag använder mig av Visma eEkonomi och då jag bokför en kundfaktura kan jag inte ändra kontokoder.
Har ni några rekommendationer på hur en EF borde göra?
Mitt företag hyr en lokal och nu har jag två kollegor som hyr in sig i samma lokal tillsammans med mitt företag. Hur rekommenderar ni att jag:
1. fakturerar detta? Ska jag fakturera inkl moms eller utan. Båda hyresgästerna bedriver momspliktig verksamhet.
2. Hur bokför jag hyran för att det inte ska se ut som att mitt företag har gjort större vinst. Jag använder mig av Visma eEkonomi och då jag bokför en kundfaktura kan jag inte ändra kontokoder.
Har ni några rekommendationer på hur en EF borde göra?
Svara
1 SVAR 1

Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-04-25
12:14
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-04-25
12:14
1) Du fakturerar hyra med moms om du betalar moms på din egen hyra till din hyresvärd - annars inte.
2) Du krediterar ditt eget kostnadskonto för hyra (5010 t ex) och krediterar kontot för ingående moms om det är aktuellt med moms, kan du inte ändra kontokoder på fakturan kan du rätta med manuell bokföringsorder efter att din faktura registrerats.
Det är vad jag kan rekommendeera dig att göra
Mikael
2) Du krediterar ditt eget kostnadskonto för hyra (5010 t ex) och krediterar kontot för ingående moms om det är aktuellt med moms, kan du inte ändra kontokoder på fakturan kan du rätta med manuell bokföringsorder efter att din faktura registrerats.
Det är vad jag kan rekommendeera dig att göra
Mikael
Svara