Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fel skatt i bokslutet - hur korrigerar jag?

Hej!

Jag driver ett AB och har strulat till det lite för mig själv. När jag gjorde årsbokslutet och räknade ut skatten på årets resultat så använde jag mig av siffran vid "Resultat före skatt" i stället för rörelseresultatet, och räknade därmed ut för låg skatt!

Upptäckte det först nu tyvärr, så jag har redan bokat om resultatet i bokföringen 2018, men vi har inte haft stämma ännu. Hur rättas detta till snyggast?

Kan jag skapa en verifikation där jag justerar ned årets resultat (2099) och justerar upp skatteskulder (2510)? Eller måste jag låsa upp förra året och ändra där, samt i de verifikationer som behandlat resultatet sedan dess?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

du ska rätta i föregående års redovisning för att kunna ange rätt beskattningsbart överskott i  bl a bolagets inkomstdeklaration

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vet du om ingående balans 2018 justeras automatiskt om jag ändrar de berörda verifikationerna från 2017 (dvs Årets skatt och Årets resultat)?

Just det beskattningsbara överskottet blir rätt oavsett iom att skatten på resultatet inte är en avdragsgill kostnad (och den är alltså det enda som blivit fel). Så det här berör just bokföringen, men misstänker att ditt förslag ändå är det formellt korrekta sättet att rätta det på. Är bara rädd för att totalt förstöra något i Visma genom att ändra ett avslutat räkenskapsår!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Utgående balans 2017 räknas om för konto 2510 och 2099, huruvida automatiken fullföljs ser du när du går vidare till 2018.

Ja rättelsen behöver göras och inget blir totalt förstört av det.

Mikael