Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Felaktiga värden i deklaration, bl a underskott - eEkonomi

Hej! 
Jag missade att skriva in förra årets underskott i bokföringen. Det underskott som hamnar i ruta 1.2 på Inkomstdeklaration 2. Jag har rättat till det hela mot skatteverket och fick hjälp att få in det i deklarationen...men hur får jag det rätt i bokföringen? Hur går jag tillbaka till en färdig, utskriven bokföring och gör ändringar? Var ändrar jag det? Alltså var ska tidigare års underskott stå? Och kommer den då att räkna in det så att årets nya underskott blir rätt? Med andra ord har jag svårt att både begripa hur programmet fungerar men även rent bokföringstekniskt vad det är jag ska göra?
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

När du skapar din deklaration i programmets deklarationsmodul, så hämtas bara de värdena som du löpande bokfört i programmet. Har du ett bokfört minusresultat så är det också vad som hämtas till ruta 1.2 i din deklaration. Så har du felaktiga värden i deklarationen får du gå igenom din bokföring för att sedan göra om det som är fel i den, och slutligen även göra om deklarationen för att få in rätt värden i den. Hittar du inte felet får du ta hjälp av en byrå för detta.

Alternativet är att starta om företaget, och börja om på nytt från det nya året där korrekta ingående balanser får läggas in manuellt. Det förutsätter dock att den korrekta bokföringen finns någon annan stans med alla underlag o s v, t ex hos en byrå.

Ha en trevlig dag!

/Karl