Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jessica_
UTFORSKARE

Felaktigt bokförd ingående moms på Leverantörsfaktura 🤯

Hej,


Jag upptäckte nu att ett belopp blivit bokfört på konto 2641 istf. på avsett kostnadskonto, i augusti 2021. 
Det betyder ju att vi alltså felaktigt fått tillbaka/räknats tillgodo det beloppet vid augusti månads momsdeklaration, i oktober...

InkedInked - Felbokförd faktura Augusti 2021_LI.jpg

 


Hur rättar jag lämpligen till detta, i bokföringsprogrammet, och till SKV?

(Gärna enklast möjliga, "rumsrena" lösning...)

 

Tack på förhand!

Mvh Jessica

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Det korrekta är att göra en rättelseverifikation i bokföringen och sedan kan du i göra en rättelsedeklaration för augusti hos SKV. 

Ett alternativ är att bokföra rättelsen i december enligt principen att man gör rättelser i nuvarande period när man upptäcker att fel gjorts i tidigare perioder, och därmed få in det i decemberdeklarationen. 

Tack för svar AnnicaL!

Om jag gör enligt det andra alternativet, ska jag inte skicka in en rättelsedeklaration till SKV då? Och hur ska rättelsen göras i december-bokföringen? Bara vända konton och belopp från den felaktiga verifikationen i augusti? Och sen köra på som vanligt med momsdeklarationen..?🤔

/Jessica

Oavsett hur du löser det i bokföringen så skall du alltid rätta på rätt period hos Skatteverket. Möjligen så kan man om man lyft för lite eller inte alls rätta i en senare period. Ingen blir hängd för att man lyfter moms för sent. I ditt fall där du lyft för mycket så bör du absolut rätta i rätt period hos Skatteverket. 

Kan du, så skulle jag förespråka att du även gör rättelsen i bokföringen på rätt period, om det nu går bra. Beror lite på om du låst perioden eller ej.

Tanken bakom låst perioder och rättelser i bokföringen på en period och hos skatteverket på en annan är väldigt obegriplig. Man får ju väldigt svårt att förstå vad som hänt och jämförelsen mellan år stämmer helt plötsligt inte. Men även BFN´s vägar äro outgrundliga. Lycka till!

Har inte låst bokföringen för augusti, så då är det alltså bäst att ändra allt i augusti? Och ändringen innebär bara att vända konton och belopp i en ny/ändrings-verifikation, och dra ut momsdeklarationen på nytt? Och sen skicka in en rättelse till SKV..?

Låter som en bra lösning. Se bara till att det blir rätt datum på ny/ändringsverifikationen. Lycka till!