Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kara G
MEDLEM

Förvirrad kring årsavstämning, balans och resultat

Hej, jag har sett på videon "skapa deklaration och årsredovisning" på Youtube men jag blir tyvärr inte mycket klokare. Jag är väldigt ny till bokföring och redovisning och har hoppats kunna ordna det själv med ihärdighet och tålamod men det är konstanta frågetecken. Jag har tjänsten deklaration & årsredovisning och försöker gå igenom checklistan men fastnar på varje steg pga osäkerhet.

1. Gällande resultat och balansräkning bifogar jag nedan två bilder. Är det uppenbart att något är galet? Jag har inbillat mig att "summa tillgångar" och "summa eget kapital och skulder" ska ta ut varandra. Är det fel?
    Balanskonto 
    Resultatkonto 
  2. Längst upp på balanskontot är en rad "konton som saknar placering på rad", nedan är en bild på den posten. Har det blivit något fel här iom att det "saknar rad"? Dessa poster är inköp av verktyg som jag gjort innan start av företaget och som jag lagt in för att kunna göra avdrag på, samt en överföring av kapital från mitt privata konto till företaget om 7000kr.
    Övriga egna insättningar 
  3. I checklistan under "kostnader och intäkter" står fyra punkter gällande intäkter och kostnader och när de är bokförda som jag inte riktigt förstår. Jag har flera fakturor som skickats till kund i december med förfallodatum i januari. Faller dessa poster in under någon av dessa fyra checkpunkter? Likaså inköp jag gjort i december där förfallodatum för fakturan är i januari?
    Checklista 

Tack för ert tålamod och hoppas ni kan hjälpa mig!

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Det egna kapitalet är detsamma orsaken till att det inte sammställs rätt är att du har använt fel konto för dina insättningar. Konto 2018 används i enskilda firmor och handelsbolag. Egna insättningar i ett aktiebolag skall läggas på konto 2893

Så bokför som summan 25 437,26 som ligger på konto 2018 på detta sätt så blir det sammanställt rätt sedan.

2018 Debet 25 437,26
2893 Kredit 25 437,26

2. Svaret på denna frågan finns i svaret på fråga 1.

3. Ja punkt 2 och punkt 4 faller under dessa poster. Dina kundfakturor du skickat i december skall bokföras upp som kundfordringar och fakturor du fått i december men som betalas i 2025 skall bokföras upp som leverantörsskulder.

Gå in under Inställningar > Räkenskapsår och IB. Tryck på året 2024 och knappen redigera.
nere till vänster har du då en knapp "Bokför kundfordringar och lev. skulder"
Tryck på den så kommer systemet bokföra upp detta åt dig i 2024.

Om du redan bokfört inbetalningar av dessa kundfakturor och betalningar av leverantörsfakturor från 2024 i nästa räkenskapsår så behöver du korrigera dessa.

Inbetalningarna skall bokföras på detta sätt

1930 Debet
1510 kredit

Utbetalningarna 

1930 Kredit
2440 Debet

/Joachim

Kara G
MEDLEM

Tack för ditt svar Joachim! Gällande insättningarna i konto 2018 så är de gjorda i en period som jag har låst. Jag får meddelandet att "Om du behöver rätta en verifikation som ingår i en låst period gör du det genom att skapa en korrigeringsverifikation i en olåst period." Ska jag göra en korrigeringsverifikaton för varje insättning? Eller menade du att jag kan göra en korrigering för totalen 25 437,26 på något sätt? Hur gör jag i så fall det?

Och gällande de kundinbetalningarna så är det mycket riktigt att de redan har bokförts automatiskt i det nya räkneskapsåret när betalningen väl kom in. Hur korrigerar jag detta?

/Kara

Kara G
MEDLEM

Hej igen, jag talade precis med Visma Support över telefon gällande fakturor som lagts in 2024 och betalats 2025 och de menade att det inte är något som behöver korrigeras då jag använder fakturametoden och då är det inget konstigt att det är skulder kvar över årsskiftet. Är det om jag använder kontantmetoden som korrigeringarna du nämner behöver göras?

Hej

Ja det är om du använder kontantmetoden eller om du inte angett fakturadatumet i 2024 när du bokförde själva fakturan som det gäller.

/Joachim