Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jp____7
MEDLEM

Hur bokföra köp av förbrukningsinventarie från utanför EU? (kontantmetoden)

Jag köpte en förbrukningsinventarie från utanför EU. Köpet resulterade i två bankhändeleser:

 

- Först betalade jag för varan 1 089,43 kr.

- En tid senare betalade jag för tulldeklarationen 299,50. Tullavgiften har slaget 'B00'. Jag tolkar denna kod som 'moms betald i Sverige'.

 

Hur ska jag bokföra dessa bankhändelser?

 

Jag har lärt artikeln på temat som ofta hänvisas till: https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Inkop-av-tjanster-och-varor-inom-och-utanfor-EU/ta-p...

Men där finns bara en bankhändelse. Jag har inte lyckats applicera den på mitt problem.

 

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om du kikar i den länken du skickade så ser du under rubriken inköp varor utanför EU att det sker i två steg, ett vid betalning av varan och ett när man får tullfakturan. I ditt fall så verkar det bara finnas tullavgift, vilket brukar betyda att du har angett ditt VATnummer rätt och att inköpet har korrekt hanterats som ett inköp utan för EU mellan två företag och att man därmed skall redovisa inköpet till Skatteverket.

 

Här nedan ser du utdraget från länken ett förslag hur det kan hanteras.

 

Inköp av varor utanför EU - import:

Inköpet bokförs i två steg:

 

Steg 1.

Själva fakturan från leverantören:

1930/2440 ingen momskod  kredit 10 000:-

4000 ingen momskod           debet 10 000:-

 

Steg 2.

Tullfakturan utan extra avgifter:

4545 momskod 50 (25%)     debet 10 000:- (beskattningsunderlaget)

4549 ingen momskod           kredit 10 000:-

2615 momskod 60 (25%)     kredit   2 500:-

2645 momskod 48                debet  2 500:-

 

Det är under steg två som du hanterar tullavgiften också, så i ditt fall så hade du lagt till så det tex ser ut som följande ( bara ett exempel, beloppen får du byta ut mot dina egna 😞

 

193X                                     kredit 299,50

57XX                                     debet 299,50

4545 momskod 50 (25%)     debet 10 000:- (beskattningsunderlaget)

4549 ingen momskod           kredit 10 000:-

2615 momskod 60 (25%)     kredit   2 500:-

2645 momskod 48                debet  2 500:-

 

Man bokför alltså steg 2 samtidigt som man bokför betalningen av tullavgiften, tullavgifter brukar normalt sätt bokföras mot 57XX kontogruppen. Var uppmärksam att tullavgiften kan ha svensk moms på sig. 

 

Tänk på att beskattningsunderlaget inte alltid är detsamma som varuinköpet, man brukar antingen få det statistiska tullvärdet på tullfakturan man får, alternativt så kan man logga in på tullverket för att hämta det rätta beloppet. 

 

Ha det fint!

/ Josefine