Hej, jag har sett på videon "skapa deklaration och årsredovisning" på Youtube men jag blir tyvärr inte mycket klokare. Jag är väldigt ny till bokföring och redovisning och har hoppats kunna ordna det själv med ihärdighet och tålamod men det är konstanta frågetecken. Jag har tjänsten deklaration & årsredovisning och försöker gå igenom checklistan men fastnar på varje steg pga osäkerhet.
- Gällande resultat och balansräkning bifogar jag nedan två bilder. Är det uppenbart att något är galet? Jag har inbillat mig att "summa tillgångar" och "summa eget kapital och skulder" ska ta ut varandra. Är det fel?
Balanskonto
Resultatkonto - Längst upp på balanskontot är en rad "konton som saknar placering på rad", nedan är en bild på den posten. Har det blivit något fel här iom att det "saknar rad"? Dessa poster är inköp av verktyg som jag gjort innan start av företaget och som jag lagt in för att kunna göra avdrag på, samt en överföring av kapital från mitt privata konto till företaget om 7000kr.
Övriga egna insättningar - I checklistan under "kostnader och intäkter" står fyra punkter gällande intäkter och kostnader och när de är bokförda som jag inte riktigt förstår. Jag har flera fakturor som skickats till kund i december med förfallodatum i januari. Faller dessa poster in under någon av dessa fyra checkpunkter? Likaså inköp jag gjort i december där förfallodatum för fakturan är i januari?
Checklista
Tack för ert tålamod och hoppas ni kan hjälpa mig!