Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Frågor ang. bokföring av Google AdSense

Hej! Har precis startat upp min enskilda firma och kommer börja få inkomster från AdSense. Jag känner mig hyfsat säker på att en inkomst från AdSense ska bokföras på följande sätt:

3048 - Försäljning tjänst EU momsfri (kredit)
1930 - Företagskonto (debet)

Fråga 1: Stämmer det?

Fråga 2: Min andra fråga som kanske är lite klurigare är att när man verifierar sitt bankkonto för att få AdSense-utbetalningar till det sätter Google in en pytteliten summa (i mitt fall 0,43kr) på kontot. I och med att alla in- och utbetalningar till företagskontot ska bokföras ska ju givetvis också detta finnas med på något sätt.

Är det ok att bokföra som en AdSense-inkomst på samma sätt som exemplet ovan eller ska detta in på något annat sätt? Jag har ju inga som helst underlag (fakturaunderlag etc.) för denna utbetalning eftersom det inte är en regelrätt utbetalning, utan endast en kontrollinsättning.

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 23-01-18

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej ChristofferO!

Om det är en momsfri försäljning till en näringsidkare i ett annat EU-land enligt huvudregeln för försäljning till näringsidkare, så går det bra att bokföra på konto 3048.
(Huvudregeln innebär att tjänsterna anses omsatta i det andra EU-landet. Köparen är skattskyldig för inköpet.)

Det går även bra att bokföra summan som Google sätter in på ditt bankkonto på konto 3048.

Ha en fortsatt fin dag!

/Petra 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Super! Då kör jag på det. Tack så mycket för hjälpen!

/Christoffer