Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

lars_r
MEDLEM

Ge presentkort i stället för rabatt till kund

Om vi kör en kampanj där alla kunder får ett presentkort om man handlar för ett visst belopp hur bokför jag då presentkortet?

Fiktivt exempel: Kunden handlar för 2000:- och får förutom varorna ett presentkort på 250:-.

Normalt ska ju sålda presentkort bokas på 2421 och 1910 om kunden betalar kontant.  Men i det här fallet får vi ju inte in några pengar.

Min gissning är att vi måste bokföra försäljning av varor för 1750:- och presentkort för 250:-. Men då blir ju kundens kvitto felaktigt. Varorna får fel pris på kvittot.

Tacksam för goda idéer.

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. jag skulle säga att motkontot bör bli någon form av marknadsföringskostnad i och med att du ger bort presentkorten mot någon sorts reklam. Din försäljning av varorna skall fortfarande vara detsamma, dvs 2 000 (om detta var ex moms dvs), och presentkortet blir en skuld tills det används mot 2421. Detta kan du kontrollera med tex Bokföringsnämnden eller Skatteverket om du känner dig osäker på huruvida detta kan anses som en marknadsföringskostnad alternativt någon annan sorts kostad för dig. Det är möjligt att man även kan se det som en sorts lämnad rabatt i förhand så att det skall bokföras mot 373X kontogruppen istället för ett kostnadskonto. Om man kan anse att detta ges istället för en rabatt så bör du kan hantera det som detta, men det kan vara bäst att dubbelkolla detta. 

 

Denna tråden går igenom hur man kan hantera presentkort om man tävlat ut dem till kunder, vilket kan likställas till viss del gällande din situation tänker jag. 


Ha det fint!

Josefine