Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elisabeth49
NY MEDLEM

Hantering av ing momsskuld från förra året - ändring av bokslut + deklaration?

Under 2015 lyfte enskild firma ing moms för en vara.
Vid bokslut o deklaration visade det sig att momsen inte var avlyftbar för just denna vara.
Under 2016 gjordes en ändring av förra årets momsmomsdeklaration efter att deklarationen för 2015 skickades in. Det kom ett omprövningsbelut samt den ing momsen återbetaldes till skatteverket.

Ska man nu göra ett nytt bokslut samt deklaration för 2015 o skicka in till Skatteverket?
Om inte, hur bokför jag allt detta i år?
Tacksam för hjälp.

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om momsen inte är avdragsgill så tillhör den investeringen, alltså bilens värde ökar. Jag hade bokfört den debet bilkontot (samma konto som tidigare) och kredit momsskuld. Denna skuld debiteras sen när beslutet om momsbetalningen kommer.
// Anette
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Momsreglerna säger att en momsdeklaration ska rättas genom att en ny korrekt momsdeklaration för samma period skickas in. Det är inga problem om perioden inte är låst för då gör du bara rättelsen i bokföringen i perioden felet fanns och gör en ny momsrapport. Om perioden däremot är låst blir det problem eftersom bokföringsreglerna säger att rättelser i låsta perioder ska göras i den period man håller på att bokföra när felet upptäcks. Vet inte riktigt hur det ser ut i ditt fall men kan tänka mig att du har en låst period och bokslut har gjorts, så tolkars bokföringsregler ska ändringen läggas i nuvarande period. Hur du bokför kan jag inte svara då jag har alldeles för lite information kring händelsen.

/Mia
Elisabeth49
NY MEDLEM

Hej Mia, tack för svaret, vet inte riktigt vad du behöver för mera info ang händelsen...
Ändringen av momsdeklarationen som avser september 2015 är gjord för rätt period, men i år. Bokslut är klart samt deklaration för 2015 är skickat.
Det går då inte bokföra mera under 2015 utan att göra ny inkomstdeklaration.
I juni i år kom ett beslut ang den rättade momsdeklarationen, det blev momsskuld...
Vet ej hur boka beslutet o utbetalning som skedde från företagets konto.
Kan man lägga in motsvarande belopp som IB på 2650 för år 2016 även om detta belopp inte finns som UB för 2015? O sen boka 2650 mot 1930 vid betalning till skattekontot?
Eller ska jag endast boka D2113 o K1930?
Finns det andra alternativ?
Gäller enskild firma.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det mest korrekta är att bokföra felet förra året, ändra inkomstdeklarationen och då hamnar allt rätt. Lägg beslutet från skatteverket som verifikat (även om det blir i december) så är det ingen som kommer att ifrågasätta om du får en revision. Det du bokar 2015 är debet bil och kredit momsskuld. Det du bokar 2016 är debet momsskuld och kredit skattekonto // Anette
Elisabeth49
NY MEDLEM

Tack för alla svar!