Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nellie 123
MEDLEM

Hej har en fråga om överföring av bank konto

Vi har nu bytt bank och har överfört pengarna från 1 banken till den 2 banken, vi har alltid 1930 som företagskonto, ska jag aktivera en ny bankonto för detta hur göra jag? Jag har läst att man ska bokföra alla inkommande summor och utgående från den nya banken till ett nyt 1930 konto som kanske blir 1931, men ska det vara så ? Och ska man då börja ändra på det när banken startade med den första in/utbetalningen ? 

Med vänliga hälsningar 

Nellie

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det stämmer att ett nytt bankkonto måste ha ett nytt kontonummer i bokföringen så använd 1931 och koppla detta till företagskontot under Inställningar > Bankkonton.

1. Börja med att skapa konto 1931 i kontoplanen.
Inställningar > Kontoplan > Nytt konto

2. Lägg sedan till bankkontot under Inställningar > Kassa och bankkonton > Nytt bankkonto.

/Joachim

Nellie 123
MEDLEM

Hej tack för svaret, jag var nog sent att fråga denna fråga för att den nya banken är nu kopplad på 1930 kontot vilket inte tillhörde den nya banken. Jag försökte redigera iban och kontonumret på den men eftersom det står att den är aktiv så kan jag inte ändra den, och den aktiverades för 4 dgr sedan. Vårt förra bank hade ingen bankkoppling vi tog ut kontoutdrag från banken för avstämning gjordes mot 1930 kontot. 

Hur kan man redigera 1930 så att bankkopplingen hamnar på 1931 ? 1930 tillhör gamla banken, och 1931 som jag nu skapade med er hjälp tillhör den nya banken som ska ha en aktiv bankkoppling.  Sidan på kassa och bankhändelser , där ser kolumnerna gråa ut och man kan inte göra någon matchning , det måste bero på denna.

MVH / Nellie

Hej

Ändra i så fall istället den ingående balansen eller bokförs om saldot från den gamla banken mot 1931 istället.

Finns det en avvikelse mot banken i systemet någonstans?

/Joachim

Nellie 123
MEDLEM

Hej tack för snabb svar, på kassa och bankhändelser så finns det ett meddelande med blått tecken där det står - Du kan inte stämma av kontot förrän du tagit emot det första kontoutdraget från din bank.    Ska jag då ta ut kontoutdrag och klistra in på kassa och bank ? varför konto utdrag det är ju aktiv bankkoppling ? 

Så ska jag då stämma av det gamla kontot mot 1931 istället ?  Jag behöver ringa in till supporten imorgon ( jag hoppas att det finns en lösning.

tack för hjälpen 🙂

Med vänliga hälsningar 

Nellie