Hej!
Jag har precis kommit igång med min verksamhet som frilansande konsult. Föregående år så köpte jag digitala tjänster och lite hårdvara och påbörjade mitt konsultuppdrag. De första pengarna från mitt arbete kom dock in på företagskontot i början av detta år. Går det fortfarande att bokföra denna inkomst på föregående år när jag använder kontantmetoden? Det känns surt annars att inte kunna kvitta mina utgifter mot intäkterna.
Tacksam för hjälp!
/Johan
Löst! Gå till lösning.
Hej
I vilket år har fakturan till kunden ställts ut och har arbetet som utförts gjorts i 2024 i sin helhet?
/Joachim
Hej Joachim,
Två stycken fakturor:
Fakturadatumet för den första är 2024-12-05 för arbetet i november.
Fakturadatumet för den andra är 2025-01-02 för arbetet i december.
Båda är alltså för arbete gjort 2024.
Hej
1. Den första fakturan med fakturadatum i 2024 kan du bokföra upp som en kundfordran via en funktion i systemet.
Gå till Inställningar > Räkenskapsår och IB.
Klicka på raden med året 2024 och sedan på knappen redigera.
nere till vänster har du en knapp för att bokföra upp kundfordringar och lev. skulder du använder. Då kommer intäkten och momsen för denna faktura komma med i 2024.
Inbetalningen matchar du mot fakturan i 2025 sedan.
Detta förutsätter givetvis att fakturan är skapad i eEkonomi.
2. Fakturan som har ett fakturadatum i 2025 måste hanteras på ett annat sätt pga att momen måste redovisas i 2025 dvs det år fakturan är utställd.
Så fakturan hanterar du precis som vanligt dvs matchar mot inbetalningen i 2025.
Du kan får med nettointäkten (Fakturabeloppet exklusive moms) i 2024 genom att göra två manuellt inlagda kontringar i systemet. En i 2024 och en i 2025
Visar med ett exempel på ett nettobelopp på 10 000 kr.
Observera att momskoden efter konto 3044 måste tas bort helt.
2024-12-31
2025-01-01
i 2025 gör du sedan en likandan kontering där du vänder på debet och kredit.
/Joachim
Klockrent Joachim! Tack för ett så utförligt svar.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.