Hej,
är ett företag inom bygg och har förvirrat mig i bokslutet gällande "Upparbetad kostnad, ej fakturerat". Vi har per bokslutsdatum rätt ansenlig summa material som är inköpt och delvis monterat.
Vi har inte fakturerat kunden innan bokslutsdatum. Vi har kopior på materialinköpen (de är dock väldigt många), men inget exakt underlag för utförda timmar vid brytdatum. Tar jag den exakta materialkostnaden och uppskattar timmarna och lägger detta tillsammans till materialkostnaden på konto 1620? Räcker uppskattade timmar som underlag?
Eller kan jag göra det enkelt, låt säga att vi har köpt material för hälften av jobbet och lagt ca hälften av de beräknade arbetstimmarna på montering. Vi har för detta jobb offererat kunden ett pris om 100 tkr. Kan jag ta vår offert och procentuellt uppskatta att vi burit kostnad på ca 60%av vårt offererade pris till kund och använda vårt offert som underlag för beräkning i bokslutet? (Pris och procent är bara "hittepå" för att förklara min tanke).
Gör antagligen saken svårare än det är, men jag blir väldigt osäker på hur jag ska göra.
Hoppas att jag uttryckt mig så att någon förstår vad jag menar? 🙂