
Fd medlem
Inte tillämpbar
2014-11-12
08:19
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2014-11-12
08:19
Hur bokföra konsumentreklamation
Hej. En konsument har köpt en av mitt företags produkter av en av mina kunder (ej direkt av mitt företag) men blev missnöjd. Konsumenten hörde då av sig till mitt företag och vi gav hen pengarna tillbaka för sitt utlägg. Hur bokför jag detta?
Svara
5 SVAR 5
2014-11-12
14:36
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2014-11-12
14:36
Hej!
I vanliga fall när det gäller reklamation så återtas köpet och man minskar intäkten och momsen. I bokföringen betyder det att de belopp som las i kredit vid försäljning istället läggs i debet och tvärtom så att det blir plus minus noll.
I vanliga fall när det gäller reklamation så återtas köpet och man minskar intäkten och momsen. I bokföringen betyder det att de belopp som las i kredit vid försäljning istället läggs i debet och tvärtom så att det blir plus minus noll.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
~Content producer, Visma lönefamilj~

Fd medlem
Inte tillämpbar
2014-11-12
14:40
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2014-11-12
14:40
Hej, men det är ju helt olika belopp eftersom det inte är min kund som reklamerat utan en kund till min kund. Ska man göra så ändå, fattar inte...
2014-11-12
15:54
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2014-11-12
15:54
Hej!
När du säljer till din kund hur bokför du det då?
Kommer du kräva din kund på pengar för denna reklamation?
Om du i vanliga fall bokför försäljningen såhär
1930 debet
3045 kredit
2611 kredit
så gör du istället såhär
1930 kredit
3045 debet
2611 debet
När du säljer till din kund hur bokför du det då?
Kommer du kräva din kund på pengar för denna reklamation?
Om du i vanliga fall bokför försäljningen såhär
1930 debet
3045 kredit
2611 kredit
så gör du istället såhär
1930 kredit
3045 debet
2611 debet
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
~Content producer, Visma lönefamilj~

Fd medlem
Inte tillämpbar
2014-11-13
07:37
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2014-11-13
07:37
Hej. Nej jag kommer inte kräva något av min kund för denna reklamation, då konsumenten vänt sig direkt till mitt företag och det är jag som ansvarar för produkten. Jag har ju betalt tillbaka ett större belopp till konsumenten än vad kunden köpt den för eftersom även kundens marginal bl.a. ligger inbakad i konsumentpriset. Blir det ändå korrekt att bara göra bakvänt mot hur jag bokför mina kundfakturor?
2014-11-13
10:34
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2014-11-13
10:34
Hej!
Jag kan inte tänka mig att det skulle hanteras på något annat sätt.
Dubbelkolla gärna med en redovisningskonsult eller med Skatteverket om de har någon annan input.
/Anna
Jag kan inte tänka mig att det skulle hanteras på något annat sätt.
Dubbelkolla gärna med en redovisningskonsult eller med Skatteverket om de har någon annan input.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
~Content producer, Visma lönefamilj~
