Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokföra konsumentreklamation

Hej. En konsument har köpt en av mitt företags produkter av en av mina kunder (ej direkt av mitt företag) men blev missnöjd. Konsumenten hörde då av sig till mitt företag och vi gav hen pengarna tillbaka för sitt utlägg. Hur bokför jag detta? 

5 SVAR 5
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

I vanliga fall när det gäller reklamation så återtas köpet och man minskar intäkten och momsen. I bokföringen betyder det att de belopp som las i kredit vid försäljning istället läggs i debet och tvärtom så att det blir plus minus noll.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, men det är ju helt olika belopp eftersom det inte är min kund som reklamerat utan en kund till min kund. Ska man göra så ändå, fattar inte...
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

När du säljer till din kund hur bokför du det då?
Kommer du kräva din kund på pengar för denna reklamation?

Om du i vanliga fall bokför försäljningen såhär
1930 debet
3045 kredit
2611 kredit

så gör du istället såhär
1930 kredit
3045 debet
2611 debet
Anna Svensson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. Nej jag kommer inte kräva något av min kund för denna reklamation, då konsumenten vänt sig direkt till mitt företag och det är jag som ansvarar för produkten. Jag har ju betalt tillbaka ett större belopp till konsumenten än vad kunden köpt den för eftersom även kundens marginal bl.a. ligger inbakad i konsumentpriset. Blir det ändå korrekt att bara göra bakvänt mot hur jag bokför mina kundfakturor?
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag kan inte tänka mig att det skulle hanteras på något annat sätt.
Dubbelkolla gärna med en redovisningskonsult eller med Skatteverket om de har någon annan input.

/Anna
Anna Svensson