Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur räknar man ut summan på en avskrivning?

Har en lastbil som kostade 59200 + moms 14800
köpte den förra året och ska nu göra en avskrivning på den men vet inte hur jag ska räkna ut summan.

7 SVAR 7
KjellP
CHAMPION

Momsen har du ju redan bokfört på 2641 antar jag så den är klar.

Värdet på lastbilen var satt till 59200 och det bör vara konterat på 1240.

Normalt görs avskrivningen på 5 år.
30 % av bokfört värde får skrivas av och det skulle alltså bli 17760:- första året att kontera
D 7830
K 1249

År 2 blir avskrivningen 30 % på värdet 41440:- ( 59200 - 17760) - 12432:-
År 3 blir avskrivningen 30 % på värdet 29008:- ( 41440 - 12432) - 8702:-

Så där skulle man sen kunna göra i all evighet, men det finns något som heter kompletteringsregel som jag återkommer till.

Alternativ 2 för avskrivning är att man räknar rakt av 20 % på inköpspriset och skriver av denna summa varje år i 5 år.

Nu till kompletteringsregeln som innebär att du räknar ut det värde på inventarierna som skulle bli enligt båda alternativen. Det värde som är lägst av de två får du använda och göra avskrivningen från det värde du hade förra året. Detta innebär att om du inte köper in några fler inventarier så får du lägst värde av alternativ 1 de första 3 åren och sen går du över till alternativ 2.

Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Först vill jag tacka för ditt svar.
Nu en följdfråga. I fall att jag skaffar flera inventarier, vilket alternativ är bättre då?
Har inte riktigt än förstått hela poängen med avskrivning, och om det är bättre med lägre eller högre summa att avskriva. Om det går bra för firman så kommer jag att byta ut den nästa år mot nåt bättre, om det har nån betydelse för själva avskrivningen tänker jag?
KjellP
CHAMPION

Avskrivning är ett sätt att fördela kostnaden för stora investeringar under flera år - normalt över deras ekonomiska livslängd. Annars skulle resultaten gå som Balder på Liseberg.

Nu till din fråga:
Det är viktigt att du för ett register över anskaffningspriser på inventarierna. Om du undan för undan införskaffar nya inventarier så löper det på med alternativ 1 som då kallas restvärdesavskrivning. Du ackumulerar värdet på inventarierna och drar av den samlade avskrivningen och därefter räknar du ut 30 %.
Men håller du upp med investeringarna ett par år så får du kolla med alternativ 2 och då måste du räkna på varje inventarie för sig vad värdet skulle ha varit.

Vid byte av fordon så har du ett bokfört värde kvar på det som du får reglera då med en reavinst eller förlust, och sedan ta in det nya fordonet det år du köper in det.

 Ett tips är att gå in på Skatteverket och ladda ner deras broschyr "Skatteregler för enskilda näringsidkare" (SKV295). Där står mycket matnyttigt i detta ämne, speciellt på sidan 17.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för tipset!
Visma e-Ekonomi har ingen automatisk uträkning och koll på avskrivning eller?
(Kanske det vore för mycket att begära av ett program men ack så smidigt)

Det finns

under "Bokföring" - "Inventarier", där kan du lägga till


Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har sett att det finns i programmet men inte förstått vad den är bra för, på vilket sätt man ska använda den. 

Där lägger man in sina inventarier som skall avskrivas, sedan kan man välja om detta skall ske varje månad, vilket ger en bra översikt på resultatet så att man inte skall dra en stor avskrivning det sista som händer vid bokslutet