Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp av tjänst inom EU

Ska bokföra en leverantörsfaktura där vi köpt en tjänst från ett Finskt företag. Vi har kontoplan EUBAS97 vilket/vilka konton ska jag bokföra på?

Vill samtidigt fråga om jag bör byta till en nyare kontoplan nästa bokslut eller spelar det någon roll?

/CarinA

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det blir ju lättare att följa ordningen med BAS2007 där kontona hamnar på rätt ställe.
Finland är EU och därför ska du bokföra moms både debet och kredit. Debet ditt vanliga momskonto för ingående moms, mitt heter 2640 och kredit utgående momskonto EU-inköp, mitt heter 2615. Fakturabeloppet bokför du på ditt vanliga för leverantörsskulder och varuinköpet, samma som fakturabeloppet, på ett 40-konto som du kopplar till rad 20- inköp från annat EU-land
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag byter kontoplan varje år, så inte omställningen blir katastrofal efter en större omläggning i framtiden. Ändringarna brukar inte vara så stora år från år, men väntar man "för länge" blir det jobbigt att lägga allt tillrätta.

Man byter kontoplan när man skapar nytt räkenskapsår, inte under ett pågående år.

//L