Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp/försäljning av vinstmarginalbeskattade varor

Jag är novis på bokföring och driver ett litet handelsbolag. 

Jag har några frågor kring vinstmarginalbeskattade varor, allt gäller varor med s.k normal vinstmarginalbeskattning. Samtliga varor säljs med vinst.

Fråga 1: 
Jag köper in de flesta varorna från privatpersoner, och betalar med swish från privat konto. 
Jag förstår att jag i ena änden ska använda konto för egen insättning, men vilket konto ska jag använda för själva varan? 

Hur gör jag med det faktum att det inte finns något kvitto? Behöver jag skapa någon form av manuell verifikation, förenklad faktura eller annat? Alla inköp är på under 4000kr. 

Fråga 2: 
Jag använder mig av izettles kassaregister vid försäljning, och har förstått att det fungerar utmärkt som underlag både för de varor med moms och utan moms jag säljer. 

Men vilka konton ska jag använda mig här så att det blir rätt i bokföringen och momsredovisningen? Momsen ska ju enbart beräknas på skillanden mellan inköp och försäljning. 

Fråga 3: 
Vid försäljning tar jag emot swish till privat konto, jag gissar att jag även där kan bokföra en egen insättning per dag mot försäljningen från kassaregistret? 

Tack på förhand!

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan!  

 

Såklart ska jag försöka hjälpa dig bena ut dina funderingar gällande VMB-varor. 🙂 

 

Fråga 1. Ditt inköp kan du precis som du skriver bokföra på kontot för egen insättning och som motkonto kan du debitera 4020 Inköp VMB varor. Det är ingen ingående moms när du köper från privatpersoner. I eEkonomi kan du bokföra detta som en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer eftersom det är ett inköp med privat konto. 

 

Fråga 2. Jag rekommenderar starkt tråden Bokföra VMB varor, jag tycker du ska börja där för att läsa dig till hur försäljningen kan bokföras. Det finns många fina exempel och sidan jag länkat till finns ett tydligt exempel på hur du bokför försäljning med vinst. 

 

Fråga 3. När du aktiverade integrationen till iZettle fick du välja vilket konto Fordran mot kortutgivare skulle gå mot, standardinställningen är att denna fordran bokförs på 1580 men om du är osäker på om du har valt något annat konto kan du kontrollera detta under Inställningar Företagsinställningar Grunduppgifter. När dagsförsäljningen från iZettle bokförts i eEkonomi och betalning gjorts till ditt privata konto bokför du denna betalning under Bokföring - Verifikationer Ny verifikation. Du debiterar kontot för egen insättning och krediterar kontot du valt för Fordran mot kortutgivare

 


Känns något oklart så får du gärna återkomma men jag hoppas och tror att detta kan hjälpa dig en bit på vägen. 
Ha en härlig onsdag! 
/My