Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Obetald medlemsavgift ideell förening

En ideell förening fakturerar av praktiska skäl varje vår dem som var medlemmar föregående år. Personerna har ju ingen skyldighet att fortsätta att vara medlemmar och en del avstår (trots påminnelse) från att förnya sitt medlemskap.  Kassören bokför då detta som kundförlust konto 635X och i bokslutet är beloppet för erhållna medlemsavgifter alldeles för stort.  Jag anser att den uteblivna betalningen inte ska bokföras som kundförlust eftersom medlemen inte är betalningsskyldig.  Fakturan är ju bara ett erbjudande till personen att, genom att betala, förnya/bibehålla sitt medlemskap.  Medlemskapet är helt frivilligt och det finns i stadgarna inget som säger att man måste betala om man inte formellt har sagt upp sitt medlemskap.   

Jag anser därför att intäktsbokföringen i de fallen ska" backas" i stället för att man bokför som kundförlust. Finns det något som hindrar att man i stället krediterar eller makulerar fakturan när personen väljer att inte betala.

 

 

1 SVAR 1
CarinaEsp
CHAMPION

Jag håller med dig att det inte är att anse som en kundförlust. Man kan nog t o m sträcka sig så långt att man inte bör intäktsföra medlemsavgiften förrän den blir betald.