Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Re: Bokföra VMB varor

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Tradera VMB frakt.

Hej
Vårt företag köper in begagnade varor och säljer dem sedan på Tradera. Vi tillämpar vinstmarginalbeskattning. Vi skickar alla sålda varor med schenker , Kunden betalar varan plus fraktkostnaden och i fraktkostnaden räknar vi med kostnaderna för bubbel-plast , emballage osv. Sedan bokar vi frakt för alla varor som ska skickas. 
jag har nu tre frågor . 
Den första är hur bokför jag inbetalningen som kunden gör , ska jag bokföra frakten separat eller kan jag bokföra hela inbetalningsumman som ett försäljningspris, vilka konto gäller ? 
T.ex har jag köpt något för 500 kr och har sålt den för 1000 kr och kunden har betalat 1200 kr inklusive frakt. 

Min andra fråga är hur jag bokför frakten som jag köper från schenker , t.ex om jag bokar  frakt för 10 paket och betalar 1000 kr varav 200 kr moms. 

Jag undrar också om det är okej att summera många försäljningar och bokföra dem på en verifikation , t.ex om jag får in betalningar från 10 olika kunder på samma dag, går det att summera allt och spara alla kvitto som vi skapar för kunder under samma verifikationsnr? 

Tack på förhand
NY MEDLEM

Det är lättare att bokföra begagnade prylar med Visma enskild firma. Mvh Alberto

Hej Massi, 

1. Om jag använder de konton som Pär har föreslagit ovan så skulle en kontering för försäljningen kunna se ut på följande sätt: 
19XX debet (Det totala beloppet som du får in från kund/Kontot som du får inbetalningen till)
1465 kredit (Beloppet som du köpte in varan för/Kontot som du bokförde inköpet av VMB-varan på) 
3211 kredit (Beloppet som du går vinst med för VMB-försäljningen exklusive moms)
2611 kredit (Moms på försäljningen)
3510/3520 kredit (Försäljningskonto för emballage/frakt)

2. Inköp av frakt debiteras lämpligen ett konto i kontogruppen 57 eller i kontoklass 4 (om frakt ses som en direkt kostnad).
19XX kredit (Konto för det totala beloppet avseende betalning av frakt)
4XXX/5710 debet (Kostnadskonto för frakt exklusive moms)
2641 debet (Debiterande ingående moms)

3. Enligt lag ska det för varje affärshändelse på företaget finnas en verifikation. En verifikation är enligt bokföringslagen (1999:1078) "de uppgifter som dokumenterar en affärshändelse eller en vidtagen justering i bokföringen". Jag kan nog inte svara rakt av om det är okej att summera flera försäljningar till en verifikation. På Skatteverket hittade jag en sida om Gemensam verifikation som skulle kunna vara till hjälp. Allmänt för detta är att en gemensam verifikation kan vara "likartade affärshändelser hänförliga till en och samma dag som av praktiska skäl är lämpliga att sammanföra". Du skulle även kunna kolla med en redovisningskonsult. 

Om man ser till eEkonomi så skulle du kunna matcha en större händelse under kassa- och bankhändelser mot antingen flera bokföringshändelser/övriga insättningar/flera kundfakturor, eller välja att göra det som en enda övrig insättning och välja flera konton som ska påverkas. 

Hoppas att förslagen ovan kan vara till hjälp, hör av dig om det är någonting mer du undrar över.
Med vänliga hälsningar, Theodor!
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Förenklad VMB eekonomi Hur gör jag?.

Ska bokföra tradera försäljning. Jag har hittils läst mig till att konton 3220, 4220, 2616, 1930, 3023,3024 kan vara användbara.

Jag behöver 3 bokföringsmallar.

En för försäljningen

En för inköpen

En för frakten (Kund betalar frakt, sedan betalar jag den då vara skickas.)

och en för hur jag gör med momsen. Omföringskonto hur fungerar det?Är det bara vid momsrapporten eller varje verifikation? ( Visst måste jag bokföra den separat?)

Visst ska jag ha momskoder?

Vore hemskt tacksam för svar. Jag har en testversion av e ekonomi och jag tror jag gör ngt fel med momsen då det står avvikande belopp.
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Inköp begagnad bil för återförsäljning med VMB, fick återbetald en viss summa en ....

Hej, ursäkta jag är helt ny här och undrar hur man bokför en återbetalning vid VMB, tex:
jag har betalat in bilen och efter några dagar får 2000.- i återbetalning, som ersättning för ett fel på bilen, hur bokför jag denna återbetalning, också behöver jag skapa 3211 konto eller kan 3020 användas som det är, och även passa på och fråga om denna bil skulle säljas momsfritt till ett land inom EU, privatperson, vad behövs mer 🙂

Köp av bil, bilfirma/momsfritt:
1930 (K) 60.000:-
1465 (D) 60.000:-

Försäljning av samma:
1930 (D) 70.000:-   (Företagskonto)
1465 (K) 60.000:-   (Lager av varor VMB)
3020 (K)   8.000:-   (Försäljning VMB varor)
2616 (K)   2.000:-   (Utgående moms VMB 25%)

MVH Boris
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Inköp och försäljning av begagnade bilar - Enskild firma.

Hur bokföra inköp och försäljning av begagnade bilar?Ex. Jag köper in en bil för 7000kr Och säljer den för 17000krHur bokför jag detta?

Sent svar men en rejäl manscold har tyglat mig. 
Inköp (inköpet läggs i lager och du måste ha koll på det och inköpspriserna)
Debet 1465 7 000 kr
Kredit 1930 7 000 kr

Försäljning (dels så bokförs själva transaktionen, dels kostnadsföringen, lagerbokning och dels själva vinsten)
Debet 1930 17 000 kr
Kredit 3020 17 000 kr
Debet 4020 7 000 kr
Kredit 1465 7 000 kr
Debet 3028 10 000 kr
Kredit 3030 8 000 kr
Kredit 2616 2 000 kr

Lycka till!