Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kommissionsförsäljning av bil - AB

Hej,
Jag har en bilfirma där jag mestadels säljer begagnade bilar (VMB-objekt) men ibland tar mig an förmedlingsuppdrag (kommissionsuppdrag)

Nu har jag sålt en bil åt ägare och undrar hur jag ska bokföra detta. Försäljningspriset av bilen är 270.000kr (Bil= 265.375kr + Garantiavtal 4625kr) provisionen till företaget ska vara 10.481kr

Jag har kollat på andra inlägg där man använder 2443 Konsignationsskulder men får inte ihop det med vårt fall. Då vi efter försäljning löser ut ägarens restskuld på billån, 206.272kr och sen för över slutsumman 48.622kr till uppdragsgivaren.

Kan ni hjälpa mig hur jag ska bokföra detta?
Säg till om något är otydligt!

Tack på förhand! /B.Z

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-03-13

7 SVAR 7
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Ska även denna händelse beskattas som VMB-objekt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Yes, VMB-objekt!

/B.Z
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Tycker ändå du kan använda 2443 för att bokföra vid själva försäljningen. Då kan du sedan debitera detta konto både när du löser lånet och utbetalar resterande till kunden. Om jag fått rätt på momsen så är mitt förslag att du bokför det hela så här:

1930 D 270 000
3020 K 8 384,80 (momskod 07)
2616 K 2 096,2 (momskod 10)
2443 K 254 894
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Tack för ditt svar.
Ska verkligen provisionen bokföras mot 3020 - Försäljning av VMB-varor?
Jag tänkte 3041 - Försäljning tjänst? Då själva förmedlingen är en tjänst vi utför?

/B.Z

Väljer du 3041 har detta konto en annan momskod, så det hamnar då inte som underlag för VMB. Så jag hade föredragit 3020.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Livar upp detta ämnet igen då när det bokas på detta sättet så tillfaller inte omsättningen företaget. Enbart provisionen blir ju en försäljning på ett 30** konto.Jag har kollat andra trådar kring kommissions som inte just berör bilar men i grunden bör ju inte det spela roll, tanken är den samma. Där har ni kommit med svaret att en kommissionsförsäljning ska bokas enligt;
3051 - 300 kr i kredit
2611 - 75 kr i kredit
1930 - 375 kr i debit
2443 - 250 kr i kredit
4020 - 200 kr i debit
2641 - 50 kr i debit

Detta är baserat på en vara företaget säljer för 375 kr och är skyldiga uppdragsgivaren 250 kr. Enligt denna bokning tillfallet ju omsättning företaget och sen bokas mot konsignationsskulder.
Samma sak bör väl kunna tillämpas mitt exempel jag bad om hjälp längst upp? Hur skulle en sådan kontering se ut?

Tack återigen Per,
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag är inte riktigt lika insatt i detta som Per är.
Företagets redovisade resultat borde bli samma oavsett vilket sätt du använder. Däremot är ju skillnaden i redovisad omsättning+ utgående och ingående moms i momsdeklarationen. Kontrollera hur du ska redovisa detta.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~