Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontantmetoden och utfört arbete

Tänk följande scenario:

AB har utfört arbete under ett räkenskapsår som inte blivit fakturerat.

1. arbete utfört i december

2. faktura lagd i Januari

3. bankhändelse i februari.

Bokslut sker med kontantmetoden(bokslutsmetoden?).

Enligt vad jag kan läsa om kontantmetoden så behöver inkomster som har faktura-datum från föregående år bokföras iom bokslut.

Bekant hävdar dock att man även måste ändra bokföringen för timmar som var utförda trots att dom inte var fakturerade.

Jag hittar inget om detta, någon som kan förklara och helst länka till regelverk?

 

Tack för svar!

4 SVAR 4
LW -60
UTFORSKARE

Tanken är att alla händelser som härör sig till ett visst år skall också tas upp i företagets bokföring under det året. Det gäller kostnader likväl som intäkter. Så har du intäkter och kostnader som härrör sig till december månad, men som betalas i januari eller senare, så skall de in på december månad.

 

Mvh Lena

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar!

Vet du om detta beskrivs i texter som har att göra med kontantmetoden eller om det är separata skrivelser?

Hej igen!

Du får söka på nätet. Det finns beskrivet, men jag har ingen länk i huvudet. Lycka till!

 

Mvh Lena

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har kollat tidigare på reglerna specifikt för kontantmetoden, men hittade inget annat än att sådant som har fakturerats i räkenskapsåret ska redovisas.

På nätet i stort så nämns vad du säger, men ingen verkar veta varför(vilken paragraf som bestämmer det)