Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JonnaHallberg
MEDLEM

Kontera om en kredit till omsättning?

Hej

Min fundering om det går att kontera om en kreditnota. 

Vi får en kredit från vår Franschise organisation om vi säljer varor till en Fluenser som marknadsför våra produkter. 

Jag kan inte fakturera företaget utan de skickar mig en kredit på de varor som jag levererar.. 

Jag skulle vilja få in det som en försäljning och jag kan ju inte kvitta en kreditnota mot en kundfaktura. 

 

Jag har gjort så att jag kvittar kreditnotan mot en inköpsfaktrua från det företaget och då minskar 4010 och det gör ju att jag får bättre bruttovinst

 

Funderar på att kontera efter jag har bokört kreditnotan och kvittat mot leverantörsfaktuan. 

4010  debet

2641 debet

3056 kredit 

2611 kredit

På så sätt får jag in det rätt, tycker jag eller är jag ute och cyklar?

 

 

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag förstår ju din tanke här men detta var en helt ny fråga för mig, jag har försökt att hitta information på vad som gäller men det är inte helt enkelt. Jag tycker detta kan vara bra att ta en vända med din redovisningskonsult för att kontrollera om detta är ett ok sätt att hantera det på. Har du ingen konsult eller byrå att fråga så kan du via vår sida Hitta redovisningskonsult får lite hjälp, här kan du också hitta en redovisningskonsult eller revisor som kan Visma. 

Finns det andra användare som har bra koll på hur vida detta är tillåtet eller ej så får ni gärna flika in i tråden såklart. 🙂 

Ha en fin fortsatt tisdag! 
/My