Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LottaKi
MEDLEM

Konterat faktura avseende städförmån

Hej,

 

Jag arbetar med ett företag där anställda blivit erbjudna förmån för hushållsnära tjänster. Lönen är gjord och jag har noterat efter att även pratat med SKV att Visma lön automatiskt boka upp RUT avdraget mot skattereduktion för hushållsnära tjänster.

Nu sitter jag med leverantörsfakturan och blir lite ställd då jag ska kontera den. I debet så blir det ett 76XX konto, förmån för städ, 5 000:-. På kredit blir det 2440, 2 500:-. Men hur ska jag boka upp RUT avdraget på 2 500:-?

 

Tack i förhand för att just du tog dig tid att svara!

 

 

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Vad jag kan hitta så skall själva städfakturan du får bokföras normalt, dvs om du betalat 2 500 kr så skall detta även bli kostnaden, eftersom du inte betalar hela beloppet. Det blir därför 2440 med 2 500 i kredit och mot 76XX 2 500. Vad jag vet så är momsen avdragsgill i detta läget, så om det finns moms på fakturan så kan du bokföra den. Du kan dubbelkolla med Skatteverket gällande momsen om du vill, i sådana fall så bokför du så här:

 

2440  med      2 500 kredit

76XX med      2 000 debet

2641  med         500 debet

 

Hör av dig om du funderar kring något mer.

/ Josefine

 

 

 

Tack Josefin!

 

Det var exakt så jag tänkte i början men om jag lägger upp den i lev.reskontran och endast betalar 1 250:-, vilket det blir efter RUT avdraget så kommer 1 250:- ligga kvar där och göra mig galen. Det kan väl inte vara meningen?

Hej igen!

 

Ah jag ber om ursäkt, jag såg 2 500 för leverantörsskuldsidan och antog att det var det du skulle betala. Oavsett belopp på städfakturan så blir det då det du betalar som blir kostnaden du bokför upp. Så om du skall betala bara 1 250 så är det de beloppet som du lägger upp som skuld respektive kostnad. Så leker vi med tanken att det du betalar är 1 250 så hade du kunnat bokföra 1 250 i kredit mot 2440 och 1 250 i debet mot 76XX och därmed så kommer inget ligga var i reskontran. Dubbelkolla gällande Skatteverket kring momsen, för jag är osäker på om det faktiskt är momsavdragsrätt på detta. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Tack igen!

 

Det var jag som skrev in fel siffror i mitt svar till dig men nu fattar jag vad du menar!

Jag trodde att kostnaden för städningen skulle spegla det som tas upp som förmån men så blir det alltså inte. 

Jag hoppas att solen skiner på dig hela dagen för du har precis gjord en superinsats!

Hej!

 

Ingen fara. Det kommer bli samma som förmånen, då det blir en skattereduktion som också minskar förmånen i sig när man lägger upp det i Visma lön, så som du beskrev i ditt första inlägg. Så i slutändan så kommer det bli samma, både kostnaden samt förmånen. Om du känner dig osäker kring hur det blir i Visma lön så kan du alltid kontakta supporten för det, eller skriva i forumet för just det programmet.

 

Tack så mycket, ha en fin dag!

/ Josefine