Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Konto för diverse Myndighetsavgifter

Bolagsverkets
nya grepp är att vi företagare skall anmäla "verklig huvudman" - och
gör man det inom tidsgränsen som specificerats kommer man undan med en avgift på 250 kr - och svarar man inte hotas det med avsevärda viten etc.

Jag har inget problem att svara vem som är verklig huvudman för mitt företag – det har varit klart sedan dag ett – men hade väl egentligen inte tänkt mig att behöva betala för att tillhandahålla den uppgiften.

Men det här är väl nya myndighetssverige antar jag. Men hursomhelst har jag letat förgäves efter ett lämpligt konto i baskontoplanen för typ ”Diverse myndighetsavgifter” men hittade inget. Eftersom avgiften inte är momsbelagd är den tydligen inte heller avdragsgill i företaget – den skall tydligen av något underlig anledning inte betraktas som en kostnad för företaget – utan snarare som en personlig bot för företagaren. Eller har jag missat något?

Men bortsett från detta är det någon som har ett bra tips vilket konto man skall använda för att öronmärka dessa kostnader?

3 SVAR 3
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Jag hade bokfört det på 6992 - Övriga externa kostnader, ej avdragsgilla. (Det var gratis att anmäla verklig huvudman fram till 1 feb 2018)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack jdgrevision

Då hade jag tydligen missat den infon - jag trodde att 250 kr var en ”catch of the day” - ett minimibelopp.

Jag hade ett samtal idag som indikerar att olika myndigheter inte synes vara överens om huruvida kostnaden skulle vara avdragsgill eller inte. Min sagesman tyckte nog att jag kunde ta den som avdragsgill. Det skulle väl inte – baserat på beloppets storlek – ge så väldigt många år ”bakom galler”.

Mvh Roffe.

Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Boka den mot 6991 istället så blir den avdragsgill 😉