Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Oskar568
MEDLEM

Kundfakturor som tillhör 2022, men som skapas 2023 - kontantmetoden

Hur gör visma med kundfatkturor som jag skapat 2023-01-02, som innehåller arbete utfört under 2022? Kan jag bokföra de mot 2022 på något vis?

 

 

Sålänge fakturan är skapad innan 2022-12-31, så förstår jag det som att Visma "tar hand" om detta? 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det finns tyvärr ingen funktion som kan känna av att en faktura som är skapad i 2023 gäller för arbeten under 2022, men som du säger så känner den av att fakturor som är skapade innan 2022-12-31 men betalas i 2023 skall bokföras som kundfordringar vilket du kan läsa om här

 

Hur du bokför upplupna intäkter (vilket är när man skapar en faktura i 2023 och får betalt men arbete skedde 2022) kan du läsa om här

 

Ha det fint!

Josefine

johandegroot
MEDLEM

Hej!

Jag sitter i precis samma sits som @Oskar568 , innan jag hittade den här tråden så bokförde jag min faktura som en kunfordran (1510) - eftersom jag hade andra fakturor som automatiskt blev bokförda som kundfordringar. Är det helt galet? Behöver jag göra om detta till en upplupen intäkt?

mvh Johan

Hej Johan!

 

Det är svårt att säga om det är galet eller inte, det beror på när fakturan skapades. Om det är exakt som det var för Oskar568, så bör det betyda att du skapade fakturan i 2022 och arbetet var utfört i 2022 men du fick betalt i 2023. Om det är så, så stämmer det att du bokför upp det som en kundfordran. Om fakturan skapades i 2023 och du fick betalt då, men jobbet är utfört 2022 så är det en upplupen intäkt och du kan läsa här hur man bokför detta. Då bör du alltså korrigera det du bokförde och följa den hanteringen i tipset. 

 

Ha det fint!

Josefine