Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lånat pengar av ett annat företag, hur skickar jag en faktura?

Vi har lånat pengar av ett danskt bolag och de ville ha summan på faktura, men nu har vi insett att det blir ju som en kundfodran då och inte ett lån. Hur löser vi detta? Och vilket konto skall vi använda?
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

När det gäller själva kundfakturan, får ni markera den, välja åtgärd och Kreditera hela fakturan. Skapar ni en kredit på samma datum som Orginalfakturan kommer de att ta ut varandra. 

Om jag inte missförstått helt, borde inte du få en Kundfaktura av bolaget som du har lånat pengar av? För att det ska bli rätt i bokföringen lägger du sen upp en Leverantörsfaktura i programmet, som du sen delbetalar, alternativt givetvis betalar Hela beloppet på en gång. Du kan inte skapa en faktura i eEkonomi och skicka till företaget du har lånat pengar av.

Hoppas detta besvarar din fråga.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Kan det var så att företaget som lånar ut pengarna vill ha en faktura för att de ska få omsättning istället för att låna ut pengar. Därför vill de ha en faktura. Det låter lite "märkligt", så tänk igenom noga hur det påverkar dig (försäljning utan att du blivit av med några varor), samt hur återbetalningen ska ske. Ska de skicka en faktura till dig då... ? Jag spekulerar ju bara nu, men det ringde lite varningsklockor i mitt bakhuvud - förhoppningsvis helt i onödan.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är inga konstigheter i förfarandet, vi jobbar som konsult till detta företag på den svenska marknaden. Och i samband med det så har vi stora omkostnader och för att klara dessa så har de gett oss ett lån. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok. Det normala förfarandet är ju att man skriver ett skuldebrev och inte en faktura. Kanske bäst att du frågar dem vad de vill att det ska stå i fakturan, så kan vi hjälpa dig med en lämplig kontering utifrån det.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Denna texten vill de ha på fakturan:
Down payment for future paid expenses on XXXXXXX behalf. To cover down payments made on XXXXXXX behalf paid by XXXXXX. This invoice will be paid back to XXXXXX in case Macavi and XXXXXXX ends their cooperation. “
Fd medlem
Inte tillämpbar

Aha - de betalar utlägg i förskott. Ganska smart. Då kan du bokföra fakturan som "förskott från kund" konto 2420. Vartefter du sedan har faktiska utlägg, så bokför du dessa från 2420 och mot dina vanliga konton vid utlägg.

//Tina