Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Leverantör vägrar skicka varor eller återbetala pengarna - eEkonomi

Hur bokför vi denna situation, vår leverantör har ej skickat de förutbetalda varorna som överenskommet . Leverantören visar heller inget intresse av att betala tillbaka pengarna.
Att bokföra en befarad/konstaterad kundförlust känns inte helt rätt i detta fall. Hur gör vi?
4 SVAR 4
Thomas51
CHAMPION

Skicka ett kravbrev där du skriver att du ska ha betalt inom 10 dagar annars lämnas ärendet till Kronofogden.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabbt svar! Det är en spansk leverantör, flertalet kravbrev både till företaget samt bank har lämnats, samt ett antal uppmaningar och polisanmälningar med hjälp av ambassad och konsulat har upprättats. Jag tänkte mer på hur vi löser det rent bokföringsmässigt på lämpligaste sätt? Tack.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Har du bokfört att du på något sätt har betalat i förväg eller bara bokfört direkt mot kostnadskonto?
Jag hittade en forumtråd som heter Stöld ur kassan där man använder konto 6390. Jag tänker att du borde kunna göra något liknande? Lättast är kanske att kontrollera med en redovisningskonsult eller Skatteverket hur detta ska redovisas på företagets deklaration.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag har bokfört direkt mot kostnadskonto. Ja, det borde gå att göra på det viset! Tack för tips! Jag ska också höra med skatteverket. Återigen tack!