
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Lokalhyra samt hälften av lokalhyran betalas av min kollega
Jag har en enskild firma. Jag står på ett kontrakt för en lokal. En annan person med enskild firma hyr in sig på hälften av tiden på lokalen och betalar precis som jag 3579kr varje månad.
Hur ska jag bokföra detta? Han får en faktura av mig varje månad och han sätter in ovanstående summa till mig varpå jag sedan betalar bådas summor till hyresvärden. Jag är helt grön med bokföring samt detta program så tacksam för lätta formuleringar.

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Om nej
Bokför din betalning
5010 debet
1930 kredit
Bokför kollegans betalning till dig;
1930 debet
5010 kredit
Varför; din faktiska kostnad - som bara är halva hyran - blir då den kostnad som syns netto på konto 5010.
Mikael Pettersson
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
mvh Jesper

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Vid din betalning till hyresvärden
Debitera konto 5010 med belopp exklusive moms
Debet konto 2641 momsbelopp
Kredit 1930
Kollegans betalning till dig
Debet 1930
Kredit konto 3921 hyra exkl moms
Kredit konto 2611 momsbelopp
Debet 1930
Då blir det bruttoredovisat hyreskostnad och hyresintäkt och din nettokostnad blir då
Konto 5010 minskat med intäkten på konto 3921
Mikael Pettersson
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Men skönt när det finns hjälpsamma människor som dej 🙂
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Jag gick till kassa och bankhändelse och började skriva där men då blev det svårt att dela upp allt så fint som du gjort ovan. Sen tänkte jag att det kanske går sen efter jag skrivit summan . Så jag skrev min summa utan moms i utgifter och sen när jag skulle matcha det är där jag får problem. Vet inte vad jag ska använda för bokföringshändelse.
Eller ska jag gå in någon annanstans för att göra det rätt eller lättare?
Måste jag lägga till min hyresvärd som leverantör?sen därefter skapa en faktura?
Nä nu är jag lika lost som jag var innan första frågan haha
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Debet 1930
Kredit "konto 3921" hyra exkl moms
Kredit konto 2611 momsbelopp
Debet 1930

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
1. Skapa en leverantörsfaktura för din hyresfaktura - hur du gör ser du i filmen Skapa och betala leverantörsfakturor och använd kontona som Mikael föreslagit
Har du inte lagt upp hyresvärden som en leverantör kan du göra detta isamband med att du skapar leverantörsfakturan - genom att välja Ny leverantör i rutan Leverantör
Alternativt lägger du upp leverantören innan du skapar leverantörsfakturan.
Gå till Inköp - Leverantörer - Ny leverantör - Ange uppgifter för leverantören - Spara
2. När leverantörsfakturan är skapad gör du betalningen enligt filmen Skapa och betala levrantörsfakturor som du hittar under punkt 1.
3. Skapa en kundfaktura till din kollega och registrera inbetalning - hur du gör ser du i filmen Skapa en kundfaktura och registrera inbetalning
På artikeln du väljer när du fakturerar ska du kontrollera att Artikelkonteringen du valt har rätt bokföringskonto valt t ex 39XX
Artikelkontering och Lägg till ny artikelkontering
4. När du sedan får inbetalning för kundfakturan Matchar du och väljer Inbetalning från kundfaktura så bokförs inbetalningen rätt
Alternativt registrerar du utbetalningen till leverantören(hyresvärden) genom att under Kassa- och bankhändelser Matcha utbetalningen och sedan välja Övrigt uttag - Egen kontering och därefter använda de konto Mikael föreslagit.
Rekommenderar att du registrerar både leverantörsfakturan och kundfakturan i programmet.
Ha en fin dag och återkom om du inte får det att fungera eller om du har fler frågor eller funderingar
/Susan

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Om kontot inte finns kan du skapa det själv, men innan du gör detta kan du gå in under Inställningar - Kontoplan och markera rutan Visa även inaktiva poster och söka efter konto så bör du hittar det.
Finns inte kontot när du markerat rutan Visa även inaktiva poster väljer du att skapa det genom att trycka på Nytt konto.
Ha en fin dag
/Susan
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej!
Min kund betalar hyresvärden, fakturerar sen två andra hyresgäster sina delar. Vad är mest korrekt att använda 3590 (övriga fakturerade kostnader eller 3911 för hyresintäkter. Det är inget fastighetsbolag utan de delar på hyran.
Tack på förhand!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej, jag är bildkonstnär och hyr en atelje, ateljen delar jag med några konstnärskollegor som swishar mig sin del av hyran. Hur bokför jag min del av hyran för ateljen, jag kan inte uppge hela hyran då vi kollektivt delar på den.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
En kommentar till din fråga. Det är väldigt viktigt att dina "hyresgäster" är momspliktiga. Om dom inte är det så får du inte ta ut moms på hyran av dom och du får då inte heller lyfta moms på del av din faktura från hyresvärden. Så det gäller att välja sina hyresgäster.. Lycka till!
