Jag har en enskild firma. Jag står på ett kontrakt för en lokal. En annan person med enskild firma hyr in sig på hälften av tiden på lokalen och betalar precis som jag 3579kr varje månad.
Hur ska jag bokföra detta? Han får en faktura av mig varje månad och han sätter in ovanstående summa till mig varpå jag sedan betalar bådas summor till hyresvärden. Jag är helt grön med bokföring samt detta program så tacksam för lätta formuleringar.
Hej!
Min kund betalar hyresvärden, fakturerar sen två andra hyresgäster sina delar. Vad är mest korrekt att använda 3590 (övriga fakturerade kostnader eller 3911 för hyresintäkter. Det är inget fastighetsbolag utan de delar på hyran.
Tack på förhand!
Hej, jag är bildkonstnär och hyr en atelje, ateljen delar jag med några konstnärskollegor som swishar mig sin del av hyran. Hur bokför jag min del av hyran för ateljen, jag kan inte uppge hela hyran då vi kollektivt delar på den.
En kommentar till din fråga. Det är väldigt viktigt att dina "hyresgäster" är momspliktiga. Om dom inte är det så får du inte ta ut moms på hyran av dom och du får då inte heller lyfta moms på del av din faktura från hyresvärden. Så det gäller att välja sina hyresgäster.. Lycka till!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.