Hej!
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Bolaget (oss) glömde betala ägaren (oss) lokalhyran för räkenskapsåret 210601-220531. eftersom året är över är det för sent att överföra pengar från företaget till vårt privata konto som betalning
hur ska vi lösa det här?
Tack på förhand.
Hej!
Tack för din fråga. Om du inte är klar med bokslutet för det räkenskapsåret så bokför du upp detta som antingen en upplupen kostnad om du inte hade fått en faktura under det räkenskapsåret alternativt som en leverantörsskuld/skuld till ägaren om du fick fakturan men bara glömde betala.
Här kan du läsa om hur upplupna kostnader bokförs och hanteras. Skall det hanteras som en leverantörsskuld/skuld till ägaren så kan du bokföra det som följande:
2021/2022
2440/2893 med XXXX i kredit
5010 med XXXX i debet ( minus eventuell moms )
2641 med eventuell moms i debet
2022/2023
193X med XXXX i kredit
2440/2893 med XXXX i debet
På så sätt så får du bokfört upp kostnaden och skulden i rätt räkenskapsår men även bokfört själva betalningen när den väl sker.
Ha det fint!
Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.