Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Mobil avbetalning på abbonemang

Hej köpte en ny IPhone på avbetalning då den kostande 1500 mindre då. Tyvärr fick jag en faktura med 1: avbetalningen nu tillsammans med abbonemangskostnaderna.

 

Hur bokför jag det? om man skall vara noga så vil man ju inte ha hårdvaran boförd som abb/samtalskostnader, men är beredd att göra det om det blir för krångligt.

 

Mvh

P

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag ser att du ställt en liknande fråga tidigare och att du fått svar på detta genom tråden Bokför inköp av mobiltelefon på avbetalning med abonnemang, där finns ett bra svar som jag tror och hoppas kan hjälpa dig. Skulle något kännas oklart får du gärna återkomma med lite mer information så tar jag en titt på det. 

Ha det gott! 🙂 
/My 

Hej My,

 

Tack för svar.

 

Menar du att man kan dela upp fakturan själv i mobiledelen och abb/samtals delen separat?

 

Mvh

P

 

Hejsan! 

Du kan bokföra detta tillsammans eftersom avbetalningen och abonnemanget ingår i samma betalning, däremot så bokförs det på separata konton om det är det du undrar över? 🙂 

I tråden jag länkat till så visar Mikael ett exempel på hur du kan lägga upp hela skulden för mobilen under tiden du betalar av den och då debiteras konto 5410 - Förbrukningsinventarier och krediterar 2440 - Leverantörsskulder. Avbetalningen bokför du sedan mot denna leverantörsskuld tillsammans med abonnemang- och samtalskostnaden som debiterar konto 6212 - Mobiltelefon

/My