Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

giselab
MEDLEM

Moms betalas nu om man redovisar en gång om året?

Jag fick en propå från mitt Visma eEkonomi att det är dags att betala moms "nu" om man redovisar vid deklaration, vilket är vad jag har inställt. Vad jag kan se på skatteverket öppnar deklararationen i mitten av mars. Ska jag ändå betala nu? Och vad är det som räknas som "periodens" moms - är det med slut sista december 2020? 

 

Jag startade EF i juni 2020.

2 SVAR 2
Göran A
UTFORSKARE

Av beslutet om moms kom när du startade din EF framgår vilken redovisningsperiod du har. Troligen har du helårsredovisning vilket innebär att du redovisar momsen från det du startade fram till 201231. Den momsredovisningen gör du på en särskild redovisning som skall skall vara inne senast 210512. Om du går in på skatteverket ligger den momsredovisningsblanketten redan där så du kan redan nu göra momsredovisningen om du vill. Skall du ha moms tillbaka får du ut det ganska omgående och skall du betala blir beloppet draget från ditt skattekonto 210512.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det vanliga är att momsen ska deklareras i nära anslutning till din inkomstdeklaration om du har helårs-moms. Det vill säga momsdeklarationen ska in 12 maj.

 

Observera att momsdeklarationen kanske ska in tidigare. Det är vid de tillfällena du har haft EU-handel som du ska deklarera tidigare.

 

Vad som ofta glöms bort vid sådana här tillfällen (nej, jag har absolut INTE haft någon EU-handel 😀)  är att det räcker att man uppger sitt VAT-nummer i samband med att man exempelvis gör ett inköp av mjukvara över nätet, exempelvis Office 365, Facebook-annonsering, Google Ads.

Dessa tre nämnda företag har sitt säte på Irland, vilket är inom EU och om ett sånt köpt har gjorts, så får du en faktura utan irländsk moms på. 

 

Om du har haft några inköp från EU, ska momsdeklarationen in 26 februari.

 

Detta datum gäller även om du har haft försäljning till något EU-land.