Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

giselab
MEDLEM

Moms digital kurs från Tyskland

Hej jag vill köpa en digital kurs från ett tyskt företag (AJ&Smart). Kursen lär ut en workshopmetod som jag vill använda i de tjänster jag erbjuder. Jag har två frågor:

1) Är det avdragsgillt, så jag kan köpa det på företaget? (Tänker att det är tjänst från annat EU-land helt enkelt)

2) Hur ska det momsas. De verkar mena att VAT är inkluderat i priset på kursen, och att man får en spec tillbaka med sitt VATnummer och vad man betalat, att man ska kunna använda denna spec i redovisningen på något vis. Jag tänker att de inte ska dra någon moms av mig alls, och att jag betalar moms i Sverige? 

 

Om jag betalar deras pris, ska jag sen ÄVEN betala svensk moms? (på hela summan) Eller nollas den svenska momsen ingående/utgående så att jag i praktiken inte betalar extra/dubbel moms?

 

 

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Detta ska vi såklart försöka hjälpa dig att lösa! 

1. Jag kikade lite på Skatteverkets hemsida som brukar ge bra information, hittade till sidan om Utbildning som jag tycker din fråga berör. Då fick jag följande svar och tolkar det som att avdrag för kursen är OK: 

Du kan få avdrag för dina utgifter om utbildningen

  • har ett samband med den verksamhet som du redan bedriver och
  • den medför att din verksamhet har nytta av dina nya kunskaper.

Du får inte avdrag för en utbildning som utökar din verksamhet eller som är en förutsättning för att kunna starta en verksamhet.

2. Vi har vår populära tråd Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU som jag tror och hoppas kommer ge svar till dig på hur detta ska bokföras samt hur momsen hanteras. Skulle det kännas oklart så får du gärna återkomma i denna tråden så tar vi det en vända till. 🙂 

Ha en fin dag! 
/My 

Greg1111
MEDLEM

Hej,

jag har anmäld mig till en utländsk utbildning (inom EU, online utbildning). Ska jag begära faktura med eller utan moms?