Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Momsredovisning före firmastart

Hej!

 

Jag har ev strulat till det med mina datum i räkenskapsåret....

 

Jag startade min enskilda firma och godkändes för FA-skatt i september förra året. Jag är dock momsredovisningsskyldig sedan maj samma år, då jag uppgav vid firmaregistreringen att jag haft kostnader för min verksamhet sedan dess. 

 

För att kunna hålla reda på momsen och skapa momsrapporter satte jag räkenskapsårets startdatum i maj. Men det blir ju fel nu, när jag vill förlänga mitt räkenskapsår till slutet av 2021 istället... Då protesterar Visma för att mitt räkenskapsår givetvis blir längre än 18 månader.  

Några förslag på hur jag löser detta? 

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Enskilda firmor avslutas alltid 31/12 så du kan inte ha ett räkenskapsår som är längre än till den sista dagen i det kalenderår du startade. Aktiebolag däremot kan ha upp till 18 månader. 

Så du får lov att göra ett bokslut per 201231 och momsdeklarera för perioden fram till dess. 

Har du källa på det? Jag är nämligen rätt säker på att det inte stämmer och att även enskilda firmor kan ha förlängt räkenskapsår, upp till 18 månader. Annars har Skatteverket gett mig väldigt fel information... 

 

Så här skriver Visma-supporten:
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-enskild-firma/content/online-help/startguide-startdatum...

Sorry, jag hade fel! Har aldrig varit med om att man förlängt för EF men nån gång skulle jag lära mig det också. 

My Janhall
ANSTÄLLD

@Sandra Månsson

Om jag förstår det rätt så har du lagt in ett felaktigt startdatum på ditt räkenskapsår i programmet, startdatum är nu inlagt från maj 2020 men ska egentligen vara september 2020?
Eftersom detta är ditt första räkenskapsår så går det normalt att ändra startdatum under Inställningar - Räkenskapsår och IB - klicka på året - Redigera, däremot går det inte att ändra om det finns registreringar/bokningar under perioden mellan maj och september i programmet. 

 

Kikade bland annat hos Skatteverket Köpa varor eller tjänster till företaget och med förutsättning att inköp som gjorts innan verksamheten kommit igång har en direkt koppling till din enskilda firma så kan dessa inköp bokföras på räkenskapsårets första dag, alltså den dag då bolaget startades och registrerades. Var du momsregistrerad när inköpen gjordes får även ingående moms dras av. 
Jag tolkar det som sagt som att ditt faktiska registreringsdatum är i september 2020 och det är då du ska börja bokföra dina inköp. Har du inte möjlighet att ändra startdatum då det finns bokningar gjorda tidigare än september i programmet så behöver du göra en Omstart av eEkonomi. I det länkade skrivna hjälpavsnittet finns information om hur du går till väga och känns något minsta oklart kan det vara bra att kontakta oss på supporten via telefon eller chatt, då kan vi hjälpa dig med en omstart utefter hur det ser ut hos dig. 

Har jag missuppfattat något eller om något känns oklart får du gärna återkomma! 🙂 
/My 

Du har fattat helt rätt - tackar! Jag var rädd för att en omstart var enda sättet, men behövde få det bekräftat innan jag gick vidare. 

 

Hur hade jag kunnat göra detta rätt från början? Skatteverket har efterfrågat momsdeklarationer från mig fr o m maj. Dessa hade jag ju inte kunnat räkna fram och hämta ut ur Visma som jag gjort, om jag inte lagt in kostnaderna på rätt datum, när inköpen faktiskt gjordes under maj och framåt.   

Det måste jag erkänna att jag inte förstår riktigt. Om jag utgår från den informationen jag hittat på både Skatteverket och Verksamt så kan du bokföra inköp som har en direkt koppling till din firma och som gjorts innan verksamheten kommit igång på räkenskapsårets första dag, alltså den dag då bolaget startades och registrerades. Likaså gäller för momsen kopplade till de inköpen om du var momsregistrerad. Så att du ska lämna in momsdeklarationer redan i maj och innan ditt faktiska registreringsdatum känns är jag inte helt med på och min rekommendation är att du kontrollerar detta med SKV faktiskt. 

/My 
 

När jag startade företaget i september begärde Skatteverket momsrapporter för kvartal 2 och 3, vilka jag hämtade ut ur Visma (efter att ha satt startdatum för räkenskapsåret i maj), lämnade in och fick momsåterbäring utbetald. Det ÄR förvirrande. Jag får inte heller nån klarhet när jag googlar och Skatteverkets handläggare har hittills inte varit till särskilt stor hjälp om jag ska vara ärlig. Men jag kanske får göra ett nytt försök. 

 

Tack för svar!