Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

oscarwww
MEDLEM

Momsredovisning kontantmetoden, kundfodran vid beslut - eEkonomi

Mitt räkenskap går ut 31/8 och jag kommer att fakturera kund nu under sommaren med betalningsvillkor 110dagar. Hur ska momsen redovisas och betalas? Kontantmetoden tillämpas. 

Om jag förstår det rätt skall jag bokföra enligt nedan vid bokslut (slutet av kvartalet). 

D2611 Utgående moms 25% sv

K2641 Ingående moms sv (om det finns något)

K2650 Moms redovisningskonto

Vid betalning till SKV som sker i samband med att momspengarna kommer in senare i höst (nytt räkenskapsår) skall det bokföras enligt nedan. 

D2650 Moms redovisningskonto

K1931 Bankgiro

Stämmer detta? 
3 SVAR 3
sivlai
MEDLEM

Det stämmer att du ska boka så, men du bör boka det mot ditt skattekonto också. Så vid momsredovisningsdagen på nya året bokar du D 2650 K 1630 och när du betalar, D 1630, K 1931.
Observera att även om du har kontantmetoden så ska faktura som förmodligen inte hinner betalas, bokas som en kundfordran i bokslutet.
oscarwww
MEDLEM

Enligt momsredovisningen nu för juni-september ska jag betala in moms för flera fakturor som inte kommer betalas förrns i december, stämmer detta verkligen?

Japp. Det är därför den bl.a. kallas för bokslutsmetoden. Man redovisar alla kundfordringar och leverantörsskulder som är obetalda per bokslutsdatum. Även tvistiga. Vi som har faktureringsmetoden får göra så här hela tiden. D.v.s ligga ute med moms om inte kunderna betalar, å andra sidan så får vi tillbaks moms innan vi betalat investeringar ibland också. Kan väl iofs tycka att du verkar ha väääldigt lång betalningstid på dina fakturor. 3 månader är inte gängse men förekommer.
Lycka till!