Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Motkonton i verifikation

Ska skapa tre olika verifikationer på kontona 1710, 1471, 2795. Vilka motkonton ska jag ha till dessa och vilket konto ska vara på debet respektive kredit. Ska läggas in på 2012 för att fås med på IB 2013. Tacksam för snabbt svar..

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

För att jag ska kunna hjälpa dig med motkonton och om de ska bokas i debet eller kredit skulle jag behöva lite mer information om vad det är för transaktioner.

Så återkom och beskriv lite mer vad de här 3 verifikationerna avser.


Fd medlem
Inte tillämpbar

ang, 1471 så har vi i slutet av 2012 lagt ner en summa pengar på olika projekt som ännu inte blivit fakturerat till kund, avser material, arbetskostnad etc vi "ligger ute" med dessa pengar så att säga,
ang, 1710 förutbetalda försäkringar o abonemang- har bet, in en summa som sträcker sig in på 2013 och måste få med de på IB
ang, 2795 granskningsavgift revisorarvode- ligger som ett minus då detta avser en uppskattad summa som vi kommer att betala till revisorn för de arbete dom kommer att göra nu under 2013.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Då ska jag försöka reda ut läget.

Alla tre bokningarna är nu till för att skjuta på kostnaden till nästa år så att det blir rätt till ditt bokslut om jag förstår det rätt. Det innebär att du ska bokföra 1471 i debet och kostnadskontot för material, arbetskostnader i kredit. Likadant bokar du 1710 i debet och kostnadskontot för försäkringar och abonnemang i kredit. När det gäller konto 2795 gör du tvärtom, det ska ligga i kredit och kostnadskontot för granskningsavgift revisorarvode lägger du i debet. 

Du använder alltså kostnadskontona, som du normalt sett skulle använt, som motkonto.