Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ombokning av ingående moms understigande 100 kr (dvs ej utbetalt av SKV)

Jag har ett nystartat företag (AB) där jag under den första momsredovisningsperioden (kvartal) endast haft ingående moms. Vid momsredovisningen skapade jag följande verifikation:

Konto   I   Debet   I   Kredit
______I_______I____________
2650    I   51,00  I
2641    I              I  51,00

Vad jag förstår skall sedan momsen bokas om. I ert exempel i videon så har man en momsskuld och bokar då om mot konto 1630 (avräkning skatter). I mitt fall så har jag en momsfordran. Skall jag då istället boka om mot 1650 (momsfordran) för senare avräkning?

Till saken hör ju också att skatteverket inte betalar ut momsfordringar understigande 100 kr. Jag antar att denna fordran mao ligger kvar och i ett senare skede (nästa momsredovisningsperiod?) justeras? Hur konteras då denna händelse? 1650 mot 1630 och sedan 1630 mot 1930 eller?

Tacksam för ett litet mer utförligt svar med information om skillnaderna mellan och när man skall använda 1630, 1640 och 1650.

Mvh,
David
1 SVAR 1
Thomas51
CHAMPION

Eftersom du bokade på konto 2650 vid momsredovisningen ska du boka i kredit där nu så att saldot blir 0. Motkonto är 1630. Vid nästa momsredovisning bokar du som vanligt, men kan betala in 51 kr mindre eftersom du har dessa innestående på skattekontot.