Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Isabelle1
MEDLEM

Omföra skatt å sociala avgifter till Skattekonto och bokför själva utbetalning till Skattekonto

Jag hittade förslag på olika konton när jag skulle bokföra lön till anställd i aktiebolag. Jag gjorde det under kassa-bankhändelser.

Sedan fanns information/förslag på konton för att bokföra "Omföra skatt och sociala avgifter till Skattekontot/1630" (1) och i nästa steg "Bokföra själva utbetalningen till Skattekontot". (2)

Jag undrar var det är bäst att bokföra detta under kassa-bankhändelse eller Bokföring-verifikation?

Bokförs (1) som Bokföring-verifikation (När jag prövade detta avrådde systemet/visma, så jag blev osäker om det är som kassa-bankhändelse det ska göras även om det bara är en omflytt mellan konton, skriver man i så fall summan från Skattekonto/1630 som pengar ut) och i nästa steg (2) som kassa-bankhändelse, när jag väl har satt in pengar på mitt Skattekonto hos Skatteverket?

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Hej,

omföringen från kontona för arbetsgivaravgiftsskuld och innehållen skatt gör du bäst under Bokföring/verifikation. Sedan bokar du själva betalningen till skattekontot via Bankhändelser.