Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Öppningsbalans - eEkonomi

Jag har i år startat enskild firma och kommer numera i företaget använda en dator jag ursprungligen (före företagsstart) köpt privat. När jag började bokföra i Visma eEkonomi Bokföring la jag in den i ingående balans under 1220 (inventarier och verktyg) med 10000 kr som jag värderat den till och motkonto 2010 (eget kapital) -10000 kr. Är detta fel? Skulle jag istället göra det som en vanlig "bokföringshändelse" ex. göra någon form av verifikation som egen insättning eller liknande?

När jag gjort den ingående balansen skrev jag ut en preliminär balansräkning för att spara som "öppningsbalansräkning". Det var vad jag kom fram till var rätt vid det tillfället, men ju mer jag nu forskar i det (inför att jag ska låsa bokföringen av min första månad) desto mer förvirrad och osäker känner jag mig...

Mvh Annika/gröngöling som är tacksam för råd...
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

När du startar en verksamhet likt den du beskriver så är IB ALLTID 0 - noll - så som du själv konstaterar;
 din insats avseeende dator skall bokföras som "en vanlig bokföringshändelse" i början av verksamhetsåret ; Debet 1220 Kredit 2018.

Så bort med IB och in med en verifikation på handelsen istället så blir det rätt.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu är ju datorn av väldigt litet värde och ska inte ligga som en inventarie. Jag förslår kontot för förbrukningsinventarier, 5410.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för era svar, har tagit bort den ingående balansen och bokfört en manuell verifikation, debet 5400 och kredit 2018. Så får vi hoppas att jag är på rätt spår nu 🙂 Får forska vidare i det där med öppningsbalansräkning hos skatteverket, verkar luddigt.