Hej!
Jag funderar på hur jag ska bokföra följande affär:
1. Ett aktiebolag (K2) äger sedan några år tillbaka näringsbetingade aktier.
2. Bolaget utfärdar köpoptioner för några av dessa aktier och säljer dessa till fem anställda.
3. Optionerna löses in.
Följande fragmentariska förståelse har jag nått:
1. Ett nytt resultatkonto, exempelvis 3012, ska skapas till vilket intäkten av optionsförsäljningen bokförs.
2. När optionerna löses in ska de finansiella anläggningstillgångarna minska med det genomsnittliga anskaffningsvärde som de avyttrade aktierna hade. Vad bokförs denna transaktion mot för kreditkonto?
En anslutande fråga om avyttring av näringsbetingade aktier: ponera att ett bolag avyttrade samtliga näringsbetingade poster år 0 i ett bolag. År 2 betalar köparen en tilläggsköpeskilling eftersom vissa krav uppfyllts. Det finns ingen fordran i balansräkningen om denna eftersom det var osäkert om den skulle uppfyllas. Bokförs den inbetalningen trots att bolaget inte längre äger andelarna som intäkt vid avyttring av näringsbetingade andelar mot ett likvidkonto?
Kan ni rekommendera någon lärobok/referensverk som besvarar frågor av detta slag? Eller är den enda framkomliga vägen (utöver skolkurser) att ställa frågor i denna typ av forum?
Tack på förhand!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.