Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Timo N
MEDLEM

Överföring fr AB -> enskild firma?

Jag behöver flytta över medel fr mitt AB till min enskilda firma för att det saknas medel till div fakturor , moms mm. Skall jag skriva en faktura fr enskilda firman till AB eller hur gör man detta på bästa sätt?

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då man inte får flytta pengar mellan bolag utan motprestation så måste du fakturera Aktiebolaget från den enskilda firman. Sedan går det att hävda att det kan vara svårt att styrka om inget faktiskt arbete eller varor har sålts mellan bolagen. 

Jag rekommenderar att du kontrollerar detta med en konsult/revisor så det inte anses som ett otillåtet lån vilket faktiskt är straffbart om det inte är gjort på korrekt sätt.

/Joachim

Timo N
MEDLEM

Ok tack för svar!

Timo N
MEDLEM

Saken är den att jag har varit i processen att överföra all min verksamhet till AB:t så ung halva året har jag fakturerat kunden fr enskilda firman och resten av året så har jag fakturerat fr AB. Denna övergången borde varit bättre planerad men nu har jag levt och betalat alla fakturor fr enskilda o bara samlat på mig pengar i AB. Så nästa år när moms o skatt skall in fr enskilda dvs mitt privata skattekonto, så kommer jag inte ha täckning. I värsta fall så får jag periodisera allt vad jag kan i enskilda men funderar också på om man sälja över inventarier till AB:t? 

Hej

Problemet är att det är otroligt hårda regler vad gäller hur pengarna i ett aktiebolag används man får absolut inte använda pengarna i aktiebolaget för saker som inte berör aktiebolaget. Som jag skrev tidigare så anses det som förbjudna lån och det kan vara straffbart med allt från böter upp till i värsta fall fängelse.

Däremot så kan du fakturera aktiebolaget för saker eventuell försäljning som tillhör den enskilda firman men som tagits in via aktiebolaget eller för kostnader som den enskilda firman betalt för aktiebolagets räkning. Viktigt att det kan styrkas/bevisas att detta faktiskt är korrekt för att det skall vara möjligt. 

Ett annat alternativ är att du betalar ut lön till dig själv från aktiebolaget, redovisar skatt och arbetsgivaravgift på detta  och sedan så skjuter du in privata pengar i den enskilda firman. Det är ett godkänt sätt att hantera det på ifall det inte går att fakturera aktiebolaget.

Det är de råd jag kan ge dig gällande detta. En kontakt med en konsult/revisor är något jag vill rekommendera som kan gå igenom vad som krävs.

/Joachim

Timo N
MEDLEM

Grymt Joachim, tack för ditt svar!