Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Överlåtelse av tillgångar från Enskild firma till Aktiebolag - bokföra

Hej,

 

Under 2020 så bedrev jag ett företag under Enskild firma. Samma verksamhet ändrade jag verksamhetsbeteckning på inför årsskiftet och bedriver nu sedan 2021 detta företaget som Aktiebolag. Allt i verksamheten är samma förutom att jag nu då bedrivet ett AB.
Jag har tillgångar från Enskilda firman som ska överlämnas till Aktiebolaget. Min undran är hur dessa tillgångar bokförs in i Aktiebolaget?

Jag har skrivit ett överlåtelseavtal som indikerar att Enskilda firmans tillgångar under regi av mig överlämnas till Aktiebolaget under samma regi, alltså mig som person.

Exempel på mina tillgångar.

Materiella anläggningstillgångar

 1110 byggnader - 100 000kr

 1221 Inventarier - 50 000kr

           S:a Anläggningstillgångar - 150 000kr

 

Omsättningstillgångar

 1400 Lager - 20 000kr

           S:a Varulager- 20 000kr

 

Den totala summan över tillgångar är 170 000kr som ska bokföras in i Aktiebolaget som en skuld till mig som privatperson om jag uppfattat det rätt.

Så hur går jag tillväga? Kontona ovan stämmer. Det är bara siffrorna som jag hittat på i detta exempel.

Tusen tack för hjälpen!

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Beroende på om man skall tolka detta som ett aktieägartillskott, dvs öka det egna kapitalet, eller om man skall tolka det som att det blir en skuld till dig som aktieägare måste jag tyvärr erkänna att känner mig lite osäker på. Det hela handlar väl egentligen om man är ute efter att öka det egna kapitalet i bolaget eller öka skulden som företaget har till dig som aktieägare. Jag kan ge dig ett bokföringsförslag där du sedan kan dubbelkolla med tex Skatteverket eller om någon annan användare i forumet har någon insikt i vilket konto som är bäst i ditt läge. Du skall bokföra som följande, med de konton du angav som exempel:

 

1110 med 100 000 i debet

1221 med 50 000 i debet

1400 med 20 000 i debet

2XXX med 170 000 i kredit

 

Om man skulle tolka det som ett aktieägartillskott, tex ett ovillkorat, så väljer man vanligtvis 2093 Erhållna aktieägartillskott. Är det så att det bör ses som bara att du lagt in tillgångar i företaget och öka företaget skuld till dig som aktieägare kan du använda konto 2393 Lån från närstående personer om det är det kontot du brukar använda för det. 

 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine

 

Hej Josefine,

 

Tack för dina exempel. Det handlar om att öka företagets skuld till mig som aktieägare. Så då bokför jag med andra ord på Konto 2393 🙂 Tusen tack för hjälpen!

1110 med 100 000 i debet

1221 med 50 000 i debet

1400 med 20 000 i debet

2393 med 170 000 i kredit