Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Påverkar eget uttag mitt resultat? Enskild firma

Hej i min enskilda firma så har jag använt konto K2018 en hel del. 

nu kom en fundering och det är om jag kan ta ut lika mycket som jag har K2018 som eget uttag D2013 utan att det påverkar något resultat eller skatter?

Det mesta som jag har gjort som egen insättning är skattefri bilersättning på det här viset

D7331

K2018

Och det är när jag använt min privata bil i företaget, ser detta rätt ut?

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag vill säkerställa att jag förstått allt korrekt innan bara. Är det ett eget uttag du vill göra? Då på samma summa som du gjort egna insättningar för? Alltså att du vill betala tillbaka det som du betalat privat från ditt företagskonto?

Hur du bokför bilersättningen beror på dina förutsättningar. I den enskilda firman bokför du bilersättning på konton i kontoklass 58. Om du däremot har anställda i din enskilda firma bokförs ersättningen på konton i konklass 73, till exempel 7331.

Återkom gärna! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, ja du har förstått det rätt 🙂 

Okej, så jag har alltså bokfört den skattefria milersättningen på fel konto, och varför ska 58xx användas istället för 73xx? 🙂

Då är jag med, nej det egna uttaget kommer inte påverka resultaträkningen eller det beskattningsbara resultatet i din firma. 🙂

Konton i kontoklass 73xx avser förmåner och kostnadsavdrag vad det gäller anställda i din firma, det är alltså ett "personalkonto" kan man säga. Denna utbetalningen avser ju bilersättning för de körda milen, detta kan ersättas oavsett om det är du eller en anställd som gör resor med bil i tjänsten. Konteringen skiljer sig för att visa om ersättningen avser en anställd eller dig som företagare. Till exempel så påverkar bokningen på konto 7331 fältet R7 Anställd personal på NE-blanketten medan det med ett konto i kontoklass 58 hade påverkat fältet R8 Övriga externa kostnader.

/My