Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Periodisera om intäkt från stängt bokföringsår

Hej!

 

Tog över bokföringen för vår förening strax efter årsskiftet. Min föregångare (konsult som inte längre är med i bilden) gjorde klart årsbokslutet för 2021, stängde böckerna och skickade underlaget till revisorn innan hon slutade.

Nu har revisorn återkommit och säger att ett förskott för ett projekt där hela beloppet blivit bokfört som intäkt borde bokas om till ett skuldkonto och periodiseras över projektets löptid. Hur löser jag det här på bästa sätt? Går det kanske att låsa upp ett stängt bokföringsår?

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle rekommendera dig att kontakta revisorn och be om råd kring detta i och med att hen sade att det är något som bör korrigeras i ett stängt år. Om bokslutet är stängt och deklarerat så är det inte okej att öppna ett stängt år, i och med att det är fastställt. Om det är så att det ännu inte är deklarerat och klart så kan man korrigera i 2021 och boka upp det så som revisorn vill och sedan skicka det nya bokslutet till revisorn som kan godkänna det. Så det bästa är att kolla med hen så att korrigeringen görs i det år som revisorn vill att du skall göra. 

 

I och med att revisorn säger att det skall korrigeras så låter det som att bokslutet inte är riktigt klart och det bör då gå bra att låsa upp bokföringsåret, göra korrigeringen och sedan stänga och skicka den nya korrigerade bokföringen till revisorn. Men det är alltså viktigt att du följer din revisors råd i det här fallet då god bokföringssed oftast är att inte korrigera i ett låst och deklarerat år. I detta tipset så kan du läsa om hur man ändrar en låsning i Visma Administration vilket det såg ut som att du har. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej!

 

Tack för svaret. Vi har inte deklarerat, så jag kunde låsa upp året och boka om som att det blev rätt.

 

Jag har en följdfråga. I och med att jag låste upp och korrigerade år 2021 ändrades den utgående balansen. Jag hade redan börjat bokföra år 2022 fram till februaris slut, dvs. jag har redan importerat den "gamla" och felaktiga utgående balansen 2021 som ingående balans 2022. Hur åtgärdar jag detta på bästa sätt?

Hej igen!

 

Okej vad bra att du kunde få det korrigerat. I denna länken kan du läsa om hur man uppdaterar sina balanser så att du kan få rätt ingående balanser i 2022 efter din korrigering. Vad jag kunde se så har du Visma Administration, men om du använder något annat program så kan du återkomma om du behöver mer hjälp. 

 

Ha det fint!

/ Josefine