Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Presentkort via Klarna

Jag har en butik hos klarna via min onlinebokning - kontot är inte kopplat till visma.
Därigenom kan mina kunder betala sina behandlingar eller köpa presentkort.
Jag har letat runt på forumet och hittat hur jag bokför utbetalning från klarna.

Men mitt problem kommer när jag får betalt av kund med ett presentkort köpt via klarna - och sedan när jag får utbetalningen från klarna. För mig kan ju alltså situationerna vara två - antingen har kunden betalt behandlingen eller har ett presentkort.

På vilka konton ska jag bokföra detta så det blir rätt?
Både när kunden "betalat" hos mig och jag har slagit in i kassan och när utbetalningen från Klarna kommer.

Tacksam för svar 🙂

3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om jag förstår dig rätt så kommer kunden och gör ett köp men betalar inte med pengar utan med ett presentkort hos Klarna?
Isåfall borde denna försäljning bokföras mot ett fordranskonto. 
Skapar du fakturor i programmet också eller hur hanterar du försäljningarna?

Jag tänker att en verifikation borde bokföras 
Försäljningskonto kredit
Momskonto kredit
Fordranskonto (ex 1680) debet.

När du sen får pengarna från Klarna så bokförs det
Fordranskonto kredit
Bankkonto debet.

Kan det funka?

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, ja likadant som kunderna kan förbetala sina behandlingar via Klarna så kan de även köpa presentkort att ge bort.

Kunden betalar då till Klarna, jag får pengarna överförda får Klarna minus deras avgifter.
Kunden kommer med ett presentkort till mig, jag slår in detta i mitt kassasystem under presentkort så jag har ett kvitto att ge kunden.

Jag tar ut dagsrapporter från min kassa varje dag, och har jag tagit emot ett presentkort så kommer momsen för presentkortet med på den dagrapporten.

Så egentligen är det väl de två momenten som ska bokföras - när jag får betalt av Klarna, och när jag bokför dagrapporten?

Funkar då de kontona du gav som förslag? 🙂
Tack för dina svar!/Matilda

Nja, nu fattar jag det som att kunderna köper dina presentkort. Då har du en skuld hos dem. - Ledsen att jag rörde till det! 

När du säljer presentkort så bokförs dina pengar in mot skuldkonto, till exempel 2420.
Exempel på en verifikation: Görs under Kassa - och bankhändelser.
1930 debet (pengarna du fått in)
2420 kredit (värdet på presenkortet)
6570 debet (Klarnas avgift) - går bra att använda annat konto också.
Du har alltså fått in pengar men fått en skuld till kunden.

När kunden sen utnyttjar presentkortet så bokför du själva försäljningen och momsen, precis som om du har sålt mot pengar men du bokför mot skuldkontot för att minska skulden till dina kunder.
Exempel på en verifikation: Görs under Bokföring - Verifikationer.
2420 debet (värdet på presentkortet)
30xx kredit (Försäljning)
2611 kredit (Moms)

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~