Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

marcus75
MEDLEM

Privat utlägg - direkt betalning mot kvitto

Hej,
Om jag t.ex. köper kontorsmaterial för företagets räkning med privat kort för 250 kr inkl moms och sedan betalar ut 250 kr till mitt privata konto mot kvittot, hur bokför jag det då? 

Kan jag då bokföra "direkt", dvs utan att blanda in konto 2893.

Ex.vis. Kredit: 1930 - 250 kr
Debet: 2641 - 50 kr
Debet: 6110 - 200 kr

Dvs på samma sätt som om jag betalat kontorsmaterialet med företagskortet? Eller krävs något annat?

Och förändras ovan om jag gör motsvarande inköp från privatperson, dvs utan moms (förutom att momskontot inte används, såklart 🙂

Stort tack för hjälp,
Marcus
4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om utbetalningen sker samma dag eller i i alla fall i samma månad så kan du göra på det sättet. Annars måste det gå mot 2893 först för att du skall kunna få in bokföringen i rätt period.

/Joachim

marcus75
MEDLEM

Tack. Ursäkta en kanske märklig följdfråga, men varför måste det in i rätt period? Det påverkar ju/väl bolaget först när utlägget betalas? Eller tänker jag galet? 🙂

Hej

Kostnaden och momsen måste in i rätt period och det är när utlägget görs med det privata kortet. 

Så på inköpsdatumet skall denna kontering då göras för att kosntad och moms skall redovisas korrekt.

2893 Kredit 250
6110 Debet 200
2641 Debet 50

När du sedan betalar ut utlägget så regleras bara en skuld till dig själv då blir det inte någon kostnad eller moms.

1930 Kredit 250
2893 Debet 250

/Joachim

marcus75
MEDLEM

Tack! Tydligt svar 🙂