Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Profilkonto för kursportaler och AB

Hej. 

Ska försöka fatta mig kort. Jag har precis startat AB och ska lägga ner min Enskilda Firma och köra allt från AB istället. 

En del av min verksamhet är att sälja online kurser inom programmering. Dessa kurser lägger jag upp på ett antal kurs plattformar som betalar mig en gång i månaden för min försäljning. 

Dessa kursplattformar tillåter bara att man registrerar sig med namn och epost. Det är allt som behövs. Har använt dessa plattformar i ca 2 år nu (Udemy, Teachable, Skillshare). Då jag kört Enskild Firma har jag inte ens funderat på att de står i mitt privata namn.

Hur gör jag nu när jag har AB för att associera dessa konton med mitt AB? Jag kan inte skapa nya konton för då ryker all god renommé, betyg och rykte jag har byggt upp i mitt namn. Jag måste använda mitt eget namn för att fronta utåt med mina kurser. Det är genom mitt namn folk känner igen mig och de kurser jag gör. 

Räcker det att lägga till mitt företagsnamn efter mitt privata namn ( i exempelvis förnamn fältet) och ändra Paypal utbetalningen till ett Paypal som är associerat med mitt företag? Jag har samma epost till mitt företag som till mig själv. Jag är också anställd i mitt AB och allt jag gör är tänkt att gå in som försäljning i AB. 

Jag fakturerar heller inte dessa plattformar då de gör automatiska utbetalningar månadsvis. De har dock sagt att jag kan skapa en faktura i efterhand och maila till dem om det behövs för att styrka min försäljning ännu mer. På dessa fakturor skulle jag isåfall kunna skriva mitt företagsnamn och org. nummer. 

Stort tack för hjälp. Har letat med ljus och lykta och jag vill göra rätt här så det inte blir något problem i framtiden. 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Det var en klurig och svår fråga må jag säga. Hos oss på Visma SPCS gör vi en överlåtelse när någon byter organisationsnummer men ärligt talat vet jag inte vilket råd vi ska ge dig i detta fall. 

En sak som du skulle kunna göra är att kontakta de som tillhandahåller plattformarna du använder och höra med dem om de har några tips att ge dig. Borde nästan ha varit fler av deras användare som varit i samma situation. Hoppas det löser sig för dig på allra bästa sätt. 

 

Och till våra andra kära forummedlemmar - sitter ni inne på ett förslag eller lösning vore det underbart om ni dela med er här i tråden. 

/Tinna

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för svar. 

Jag håller med om att det är klurigt och jag håller på att bli tokig av allt här tror jag. 😃 

Har kollat med plattformarna och det enda de säger är att andra företag inom EU skriver in företagsnamnet i någon av namnboxarna till för- och efternamn. En del byter också till en epost som är associerad till företaget. Jag har samma epost just nu där dock. 

Sedan så kopplar de ett Paypal företagskonto till utbetalningarna istället för det som är personligt som jag har nu. 

Sist så mailar en del också en faktura till plattformen som de gör i efterhand när de vet hur mycket de fick betalt för den månaden till sitt Paypal konto. På den faktura finns all information om företaget och därför kopplas då företaget till kontot och betalningen. 

Jag tycker att detta låter helt riktigt och sunt och borde fungera att göra för mig här i Sverige också. Vad tycker du? Skatteverket säger bara att jag på något vis måste kunna bevisa att mitt företag äger kontot. Jag tycker att enbart Paypal är starkt bevis nog. Om jag har ett företagskonto registrerat i mitt AB hos Paypal som får in betalningarna varje månad så borde det väl räcka? 

Jag tänker inte lägga ner min kurs verksamhet pga av detta då det känns helt sjukt. Nu har jag ett AB och jag startade det för att det skulle bli bättre för mig. Därför kommer jag göra som ovan. 

Visst borde det räcka som bevis? Jag menar ... det är alltid jag personligen som utför arbetet åt mitt eget företag så egentligen är det ingen skillnad. De nämnde dessutom att Youtube skapare har ett så kallat Ad Sense konto kopplat till sin, personliga, Youtube kanal. Och Ad Sense kontot är det som får in pengarna och det står på företaget. Det är ju samma sak! Kanalen står i eget namn för det är det namnet man frontar utåt men pengarna går till Ad Sense som står på företaget. Exakt samma sak förutom att det är Paypal jag får in mina pengar på! 

Tänker jag helt uppåt väggarna här eller? Det känns som Skatteverket har blivit galna eller nåt ärligt talat. 😃 

Thomas

Hej!

Jag är ledsen att jag inte kan hjälpa dig i denna fråga och jag tror ändå att du behöver ställa din fråga ännu en gång till Skatteverket och förklara exakt hur det ligger till. 

Gillar inte att inte ha koll och att ge negativa besked men så får det bli denna gång. Som jag skrev innan så hoppas jag att det löser sig på bästa sätt för dig.

 

/Tinna