Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

crille68
MEDLEM

Rättelse anläggningstillgångar (inventarier)

Hej,

Har upptäckt en fel i min bokföring som går tillbaka till då jag startade min verksamhet och hoppas någon kan ge mig tips på hur en rättelse skulle kunna se ut.Har av misstag fört in inventarier i registret för anläggningstillgångar i Visma eEkonomi med anskaffningsvärdet inkl.moms vilket nu efter några år ger ett negativt värde då kontot 1259 ackumulerade avskrivningar på datorer blir större jämfört med konto 1250 datorer. Min tanke är att rensa BL då alla inventarier är så pass gamla men då får jag ett negativt värde.

 

Hur skulle en rättelse kunna se ut?

Tack på förhand

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Hej,

jag antar att du inte hade negativt värde vid senaste bokslutet. Du kan ändra bokfört värde på inventarien i anläggningsregistret. Om du ändrar detta till noll kommer en verifikation skapas mot avskrivningskontot. Sedan kan du skapa en manuell verifikation där du justerar ackumulerade avskrivningar på 1259 mot 78-kontot så att du får ett nollvärde på 12-kontona.

Om du har kvar inventarierna ska de stå kvar som fullt avskrivna i bokföringen, men om du kasserar dem ska de utrangeras ur anläggningsregistret, då försvinner både anskaffningsvärde och ackumulerade avskrivningar. 

Lycka till! 

 

 

Hej och tack för ditt förslag, om jag förstår det rätt och utgår från min BL:

 

1250 
Datorer

33 314,49

1259 
Ackumulerade avskrivningar på datorer

-37 518,69

 

Skulle transaktionen bara se ut enligt:

 

1250 Datorer, Debet 4204,20

7835 Avskrivningar på datorer: Kredit: 4204,20

 

När det gäller inventarier som finns kvar, helt avskrivna, kan jag inte utarrangera dem? Det är datorer som är nästan fem år gamla. De fungerar förvisso men används inte.

 

Mvh

Christer

Hej,

Du ska debitera 1259, inte 1250. Du minskar således avskrivningarna så att de blir lika stora som anskaffningsvärdet. 

Inventarier man har kvar är ju inte utrangerade så det blir fel att ta bort dem ur bokföringen. Om du inte använder dem längre är det bättre att sälja för ett lämpligt belopp. Då SKA de bort ur bokföringen.