Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Redan gjort eget uttag till Expansionsfond

Handelsbolag

Hej, känner mig lite förvirrad kring eget uttag när det är dags för Årsavstämning. När jag går in under Transaktionsanalys - Eget kapital - Övriga egna uttag ser det ut som att de är plus. Det står bara en summa, tex: 100.000 kr (som gjort som eget uttag.) Jag tänker skall det inte vara minus framför? 
Jag har bokfört eget uttag enligt följande: 
1930 Kredit - 2013 Debit

Det egna uttaget har jag redan fört över till mitt eget bankkonto.

Jag undrar om jag nu i deklarationen kan deklarera (tror det var 75%) till Expansionsfond för att senarelägga evt beskattning upp till 6 år, även om jag fört över pengarna till mitt eget bankkonto.

Har jag fått detta helt om bakfoten eller kan man göra så här?
3 SVAR 3
Ulf Jonsson
UTFORSKARE

Hej! 
Du har bokfört helt korrekt - egna uttag minskar det egna kapitalet och 2013 får då ett plussaldo. I deklarationen kan du sedan göra avsättningar till periodiseringsfond eller expansionsfond.
Skillnaden är att vid expansionsfondsavsättning betalar du en skatt på avsättningen och den skatten tillgodogörs du när du sedan löser upp expansionsfonden.
Expansionsfonder är inte årsbundna med tvingande återföring - det är däremot periodiseringsfonderna. Generellt är avsättningar till dessa fonder något som inte syns i bokföringen utan de finns sedan med i dina kommande deklarationer. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar! Jag förstår men ändå inte 🙂
Bra att jag bokfört korrekt med mina egna uttag...
Om jag i deklarationen gör avsättningar till Expansionsfonden kommer jag att få betala 22% i skatt på de pengarna som jag har kunnat läsa mig till, eller?!
Jag har ju redan betalat skatt på den "vinst" jag trodde bolaget skulle göra första året, betalar jag då ytterligare dessa 22% på de som jag avsätter till Expansionsfonden?

Gör jag detta i min egna deklaration eller företagets?

Hej igen!
Det är korrekt att du "förskottsbetalar" en skatt på 22% på avsättningen till expansionsfond.
Avsättningen till expansionsfonden minskar det resultat du sedan beskattas för i verksamheten, det är m a o ganska förmånligt att göra den här avsättningen jämfört med periodiseringsfondering där du inte förskottsbetalar någon skatt.
Avsättningen sker i näringsbilagan för firman ruta 21 om jag inte minns fel 🙂